User-agent: GPTBot Disallow: /

לקוח לא שילם לי… מה עכשיו?

כמעט אין בעל עסק שלא מכיר את התסריט הבא: מגיע אליכם לקוח ומבקש שתבצעו בעבורו עבודה מסויימת, לאחר סיום העבודה או במהלכה, הלקוח מסרב לשלם ומשתמש במגוון רחב של תירוצים.

העבודה "לא מספיק טובה" לדעתו, אין לו כרגע כסף לשלם ועוד שלל תירוצים דומים במקרה הטוב, או במקרה הרע הלקוח נעלם ואיתו הכסף שמגיע לכם…

ואתם עכשיו תקועים כי את החשבונות שלכם עדיין צריך לשלם והזמן שהשקעתם באותו לקוח ירד לטמיון,מבאס,מתסכל ומאוד מאוד מעצבן..

אז מה עושים עכשיו? איך ניתן להימנע ממצב כזה? ומה החוק אומר בנושא?

המשיכו לקרוא ותדעו..

לצורך הכתבה שוחחנו עם אלעד הדר,מנכ"ל ובעלים של חברת "SUCCSESS" ליעוץ עסקי, מהחברות הגדולות בארץ בתחום היעוץ העסקי ואדם שמכיר דבר או שניים על התנהלות מול לקוחות, אחרי עשרות שנים בתחום העסקים הדר בעצמו חווה לא פעם לקוחות בעייתיים שכאלה אשר סירבו להשלים את הסכם השירות עליו חתמו ולא שילמו את מלוא הסכום במקרה הטוב ובמקרים היותר קשים אף סירבו לשלם בכלל.

"כולנו בני אדם, שעובדים קשה בעבודה היומיומית שלנו. וכשזה מגיע ללקוחות,

לפעמים הם מתקשים להבין שחוזה בין לקוח ובית עסק הוא חוזה מחייב משפטית.

אנחנו בSUCCSESS משתדלים כמה שיותר לבוא לקראת הלקוח אם קיימת אצלו בעיה להסדיר תשלומים כאלה או אחרים ומעדיפים את הדרך הרכה יותר,

יש כמובן לקוחות שמנצלים את זה לרעתנו וגם עם זה צריך לדעת להתמודד"

אז מה בעצם אומר החוק בנושא של אי תשלום לקוח לבעל עסק?בואו נראה.

סעיף 258 לפקודת החברות:

רואים חברה כחדלת-פרעון בהתקיים *אחת* מאלה:

(1) נושה שמגיע לו מן החברה, על פי המחאה או באופן אחר, סכום העולה על חמישה שקלים שהגיע זמן פרעונו, מסר לחברה במשרדה הרשום דרישה חתומה בידו לשלם לו את חובו, ובמשך שלושה שבועות לאחר הדרישה לא שילמה החברה את החוב ולא נתנה ערובה ולא הגיעה לידי סידור להנחת דעתו הסבירה של הנושה;

(2) [….]

(3) [….]

כעסק אתם בעצם הנושה על פי לשון החוק, כך שהחוק לגמרי בצד שלכם במידה והלקוח לא הסדיר תשלומים (שעלו על 5 שקלים) בתום 3 שבועות.

חשוב לזכור גם שכל התקשרות שלכם עם הלקוח היא לחלוטין מחייבת מבחינה משפטית,

גם אם סגרתם את העסקה בוואטסאפ,בעל פה או חתמתם על מפית,עסקה היא עסקה וכך בית המשפט יראה זאת.

אבל, לפני שאנחנו רצים לתבוע כל לקוח שמאחר בתשלום,יש כמה דברים שניתן לעשות על מנת למנוע מראש את כאב הראש הזה.

אלעד הדר נתן לנו כמה טיפים להתנהלות נכונה מול לקוחות בנושא תשלום:

"שהכל יהיה מונח על השולחן"- מאוד חשוב שהכל יהיה מאוד מסודר מבחינת התשלומים, סכומים ותאריכי תשלום ברורים, שהלקוח יודע בדיוק על מה הוא משלם, מתי הוא משלם וכמה הוא משלם.כשהלקוח יודע בדיוק מתי וכמה הוא צריך לשלם הוא מרגיש מחויבות להסדיר תשלום וזה עושה לו ולכם סדר בראש.

2. "לשים דיו על הנייר" – לשאוף לכמה שפחות סגירת עסקאות בעל פה. החלטתם לצאת לדרך ביחד עם לקוח לקיום עסקה, נסחו חוזה שבו יהיו כל הסעיפים שעליהם סיכמתם עם הלקוח, כולל מה יקרה במידה והלקוח יסרב לשלם.

3. "להיות גמיש,אבל לא פריך" – אין בעיה להתגמש עם לקוח לגבי מספר התשלומים, מועדם (בטווח הסביר) ואופן הסליקה. אך ברגע שלקוח מפר את אחד מהסעיפים יש לפעול מיידית ובאסרטיביות, לא לחכות ללקוח שיפנה אליכם עם תירוץ למה הכסף לא הועבר.

4. "ללמוד מטעויות" – לקוח חייב לכם 100 ש"ח? סביר להניח שהטרחה בלתבוע אותו תעלה לכם הרבה יותר מזה,קחו את זה כשכר לימוד ונסו לנתח את המקרה ואיך הוא קרה.

לצערנו, מקרים של לקוחות שלא משלמים קרו, וקורים וככל הנראה ימשיכו לקרות.

כבעלי עסקים אתם צריכים לדעת שלקוח שלא משלם הוא נושא שמצריך טיפול ואין לזנוח מקרה כזה.

במידה והלקוח מתעקש לא לשלם,עליכם לא לחשוש לשלוח ללקוח מכתב התראה לפני תביעה,

ואף לתבוע את אותו הלקוח בסופו של דבר כי יש אנשים שאצלהם זו ממש דרך פעולה, כשמישהו מצה איתם את הדין הם לומדים שאי אפשר לקבל שירות ולא לשלם.

רוצים לדעת איך מגישים תביעה? מה כדאי לדעת ומה הסיכונים הכרוכים בכך? עקבו אחרי סדרת הכתבות שלנו ותדעו בעצמם.

וטיפ אחרון של הדר לפני סיום, "שימו לב שיש יחס ישיר בין לקוח שחייב כסף לבין שביעות הרצון שלו מהשירות" לקוחות שמשלמים לא מחפשים להתלונן הם מחפשים לקבל שירות ותוצאות, לקוחות שלא שילמו מחפשים על מה להתלונן כדי לא לשלם ולכן לעולם לא יהיו להם הישגים.

אולי יעניין אתכם: אלעד הדר מדבר על תביעות

אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success
אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success

אלעד הדר מנכ"ל חברת Success ייעוץ עסקי מתמחה בליווי וייעוץ עסקי ומחולקת למספר אגפים בתחומים שונים, להלן פירוט המחלקות השונות: ייעוץ עסקי, ייעוץ פיננסי, ייעוץ שיווקי וייעוץ ארגוני. לפרטים נוספים אתם מוזמנים לצור איתנו קשר.

הצטרפו עכשיו להצלחה

חברת Success ייעוץ עסקי המובילה בישראל והצוות המנצח שלנו דואגים למכירות, לשיווק, גיוס העובדים, הכשרה, פיננסים, ארגון, לידים וכל מה שצריך כדי להגדיל עסקים בצורה יוצאת דופן. 

די להיות היחיד שדואג לעסק שלך?

בחנו בחינם את העסק Online
באותו העניין
באים לפה הרבה?
השאירו פרטים עכשיו וקבלו פגישת ייעוץ מקצועית ללא עלות