הבראת עסקים ואיזון כספים

תוכן עניינים
הבראת עסקים ואיזון כספים

בתחום הייעוץ העסקי, יש מושג שנקרא הבראת עסקים. הבראת עסקים היא עניין של החייאה – הוספת רוח חיים לעסק חי ונושם. מה זה אומר? ובכן, אם העסק מתקיים על בסיס הכספים הזמינים לו – אם כסף נחשב כחמצן שעסק צריך כדי להתקיים – הוספת כספים מוסיפה חמצן, מוסיפה רוח חיים לעסק. כמובן, עסק זה לא רק הכנסות ורווחים – אלא גם השותפים בו. הלקוחות, העובדים, שיתופי הפעולה הרבה וכיוצא בזה. כשמכניסים כספים נוספים לעסק ניתן לראות כי יש לו יותר חמצן להתנהל, להחליט החלטות חדשות, להתכוונן על מטרות גבוהות יותר ויותר. וזה בדיוק הסיפור של הבראת עסקים. לא כל עסק צריך הבראה, אלא עסק שצריך החייאה – שנמצא במצב בו הכספים נדמים כחסרים ונדרשת פעולה, או לפחות שיפט מסוים בחשיבה – כדי להתחיל ולגשת אליהם. 

מה יאפשר לכספים להיכנס?

יש תהליכים ספציפיים שנועדו להשפיע על ההכנסות של בית עסק, כמו גם לעשות אופטימיזציה להוצאות – כך שהתוצאה הסופית היא שבית עסק מייצר יותר כספים עבורו ועבור השותפים בו. כאשר מיישמים את התהליכים הללו, מיישמים הלכה למעשה הבראת עסקים – כיוון שמשיבים את העסק לבריאות מיטיבה, בריאות אשר מציידת את העסק במלאי חמצן מספק לשלל פעולותיו. באילו תהליכים מדובר? באלו אשר מובילים את העסק לחיים חדשים בשלל תחומים: תזרים מזומנים, ניהול, שיווק, מכירות, גבייה, הלוואות, מימון, פיננסים וכיוצא בזה. אם יש תחום שלא מתפקד היטב, או באופן הטוב ביותר האפשרי לו – אפשרי שזה גם משפיע על שאר התחומים. על כן, על בעל העסק לגלות מה הם התחומים שדרוש בהם התחלה חדשה, איזון חדש, אופטימיזציה שכזו – לאבחן היטב את השינויים המתבקשים בהתבסס על המצב הקיים ובהשוואה אל מול המצב הרצוי, לראות איזו תכנית יכולה להתאים כעת ולהתחיל להוציא לפועל וליישם את הפעולות הנגזרות מתוך התכנית.

תיקון תזרים המזומנים

אמנם, בעלי עסק לא בהכרח יודעים מה הוא המצב הרצוי לעסק שלהם עבור רבים מן התחומים שהם אמונים עליהם. מהו יחס ההמרה המתבקש במחלקת המכירות? איך יודעים שמחלקת השיווק עושה את שמתבקש? מה יכול לשפר את תהליכי הגבייה? וכן הלאה שאלות, יכולות כמו לזמן תשובות שלאחריהן תגיע התקדמות. זה אמנם לוקח זמן, אך בסופו של דבר בעל עסק יכול לגלות מה הן התוצאות שהוא יכול לצפות להן, לפחות ברמה בה הוא נמצא – כדי להתחיל ולבנות את דרכו אליהן. לעתים נדמה שיועץ עסקי, כחלק מתהליך ייעוץ עסקי, יכול לספק פרספקטיבה מתאימה, שכן כיועץ שמגיע מבחוץ – הוא יכול לראות את המצב מבלי להיות מושפע מהטיות המחשבה שיש לאנשים שנמצאים בתוך החברה. 

אם לדוגמה, בעל העסק ושאר האנשים שעובדים בו חושבים שטקטיקה מסוימת היא הנכונה, והיא הנדרשת להצלחה – אך בפועל זה לא אמור להביא תוצאות, או בשלב מאוחר יותר – הטקטיקה אכן נוסתה ונדמה שזה לא הביא את התוצאות הצפויות – ייתכן שתהיינה התעקשות להמשיך ולנסות אותה שוב ושוב, כדי לנסות כן להגיע לתוצאות שהעסק רוצה להגיע אליהן. חוסר ההצלחה לא בהכרח יסמל עבור האנשים העובדים בעסק שיש כאן נוסחה אשר אינה תואמת את הצלחתם, וכי אפשר שהם יימצאו לכך סיבות אחרות מלבד זו. הסיבה לכך היא מעין מחשבה מסוימת שדבר מה אמור לעבוד, מבלי לשקול את האפשרות שזה לא יעבוד עבור העסק שלהם. כאשר מדובר כאן ברובד פיזי וקל למדידה – התכנית עבדה, או לא עבדה – על כן יועץ עסקי, בעשייתו ומלאכתו של ייעוץ עסקי לעסקים, יכול בקלות לראות את תמורות התכנית העסקית והטקטיקות שיישמו אותה כדי לדעת מה נכון ליישם ומה לא ולשקף כך לבעלי העסק. למעשה, ייתכן שבעלי העסק לא צריכים יועץ עסקי, לייעוץ וליווי עסקי, עבור המטרה הספציפית הזאת – שכן דיי קל וברור לגלות אם תכנית מסוימת עבדה או שלא – הרי יש לכך תוצאות.

יועץ עסקי מעניק פרספקטיבה חיצונית

אלא שהבקשה לפרספקטיבה חיצונית מרחיקה לכת כאשר מדובר על קיבעון חשיבתי, אשר לא מקבל צורה ברורה ברובד הפיזי; דהיינו, לא ברור אם צורת המחשבה של בעלי העסק מובילה לתוצאות שוליות, או אלו אשר אינן מספקות את המטרה לשמה פעל. במקרה זה מדובר על מחשבה והלך רוח בנושאים של ניהול עסקים, ניהול עובדים, התנהלות מול מערכי שיווק וכיוצא בזה, כאשר יש מעין חסמים מחשבתיים, שהם עדינים מכדי שיהיה אפשר לזהות אותם בדוחות רווח של בית עסק, וכי זה מצריך שיחה עם אדם שמבין עניין ויכול לזהות את החסמים הללו ולהצביע על צורת החשיבה הלא-מקדמת, בייחוד אם כל מי שנמצא בבית העסק חווה מידה מסוימת שלה.

על כן יועץ עסקי יכול כבר ברובד הראשוני של פעולתו לזהות חסמים מחשבתיים וקיבעונו מחשבה שלמעשה גוררים אמונות לא מקדמות, שיכולות לנווט לכדי פעולות לא מדויקות – בהתנהלות העסקית, פעולות שלמעשה יכולות להוביל להחלטות ברובד העסקי שאין להן יתרונות רבים במיוחד ועל פי כן יכולות לייצר חוסר איזון שיתבטא בתזרים המזומנים. החלטות לא חכמות יכולות להוביל להפסדים כספיים, כי לכל החלטה יש מחיר – רווח או הפסד, ועל פי כן אם היא לא חכמה סביר שהיא תהא בחזקת הפסד מאשר בחזקת רווח. יועץ עסקי, כאמור, יכול לשקף לבעלי עסקים את ההחלטות שהם עושים, כך שהם מאזנים אותן לטובת אלו שאכן מאפשרות להם לקבל רווחים נוספים, מה שיכול להוסיף כספים לחברה ובכך לייצר אפקט של הבראה – שכן לפתע יש לה יותר "רוח חיים", בדמותם של כספים חדשים שנכנסים, כמו גם כספים ישנים שמפסיקים להתבזבז. על כן, אם נשאל מי צריך ייעוץ עסקי, נענה כעת שמדובר באנשים שרוצים לפתוח את החשיבה שלהם, כדי לדעת איך נכון להם להתקדם מבחינה עסקית.

אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success
אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success

אלעד הדר מנכ"ל חברת Success ייעוץ עסקי מתמחה בליווי וייעוץ עסקי ומחולקת למספר אגפים בתחומים שונים, להלן פירוט המחלקות השונות: ייעוץ עסקי, ייעוץ פיננסי, ייעוץ שיווקי וייעוץ ארגוני. לפרטים נוספים אתם מוזמנים לצור איתנו קשר.

הצטרפו עכשיו להצלחה

חברת Success ייעוץ עסקי המובילה בישראל והצוות המנצח שלנו דואגים למכירות, לשיווק, גיוס העובדים, הכשרה, פיננסים, ארגון, לידים וכל מה שצריך כדי להגדיל עסקים בצורה יוצאת דופן. 

די להיות היחיד שדואג לעסק שלך?

בחנו בחינם את העסק Online
באים לפה הרבה?
השאירו פרטים עכשיו וקבלו פגישת ייעוץ מקצועית ללא עלות
דילוג לתוכן