למה שאדריכל ירצה לקבל ייעוץ עסקי?
אדריכל משקיע רבות מזמנו בפגישה עם לקוחות, בישיבה בוועדות תכנון ובניה, בביקור באתרי בניה ובשלל מרכיבים נוספים של עבודתו השוטפת. להיות אדריכל כנראה אומר להשקיע זמן רב בלראות אנשים, להבין אותם כמו גם לדעת מה הם רוצים וצריכים ואיך להרכיב להם את זה. מדובר בשילוב מעניין בין עבודה למדע. יש שיגידו שלא נשאר זמן רב כדי לעסוק בניהול הפיננסי של העסק – וייתכן שזה נכון, אך לא בהכרח הדבר. אם כי, נכון כנראה להגיד שלדעת כיצד לנהל עסק באדריכלות, כלומר – איך לעשות דברים נכון מבחינה מקצועית – לא בהכרח אומר שקיים גם ידע בניהול עסק מבחינה פיננסית ושיווקית.
יש כל מיני דברים שידע באספקט הפיננסי יכול לאפשר – כמו לדוגמה, איך מתמחרים אי אילו פרויקטים? בעיקר כשהפרויקטים מגלמים בתוכם לא רק חומרים "קשים", כמו שעות עבודה, חומרי גלם של ממש, תוצר וכיוצא בזה – אלא גם את הניסיון והמוניטין של האדריכל? איך מספקים הצעת מחיר שהיא גם אטרקטיבית ללקוח, גם מושכת וגם רלוונטית להצעה? לא בטוח שחלק מהלקוחות ישמחו לתוספת מחיר בעבור הניסיון והמוניטין של האדריכל, אך יהיו חלק שיעריכו מאוד את האדריכל וירצו לשלם לו. האם האדריכל יודע את ההבדל ביניהם? האם יש לו לקוח אידיאלי? האם לאדריכל יש מערך שיווק שלמעשה מייעד אותו להגיע ליותר ויותר מן הלקוחות האידאליים שלו כך שהוא עושה יותר ויותר עסקים עם אנשים שבאמת מעריכים אותו? מבינים את הניסיון שלו, מכירים את המוניטין שלו ושמחים לעשות איתו עסקים? האם כך הדבר?
מעבר לכך, איך באמת לגלם בהצעת מחיר את היקף השעות ומרכיבי העבודה שיהפכו להיות חלק מהתוצר? הרי כל פרויקט הוא אחר. יש כאן יצירה, כמו גם מחקר ועבודה אינטלקטואלית. איך שמים על זה ערך? האם נכון לשים על זה תג מחיר גבוה יותר, או נמוך יותר? כמו גם, האם הגיע הזמן להתרחב, להרחיב את העסק, ולפתוח אפיקים חדשים? האם הגיע הזמן להתרחב לשווקים נוספים? האם נכון יהיה לקחת שותף, לעבוד עם שותף חיצוני ואף להעסיק עובד?
אסטרטגיה עסקית לאדריכלים
הרבה מהשאלות הללו תלויות באסטרטגיה העסקית. כאשר אסטרטגיה עסקית היא זו שלוקחת בחשבון את היעדים ומטרות העל של האדריכל, ובונה מהם תכנית פעולה. למעשה, מה שאדריכל יכול לקבל במסגרת ייעוץ עסקי לאדריכלים זה תרגום לחזון שלו. אם לאדריכל יש חזון, אסטרטגיה יכולה להיות הגשר שמאפשר לו את השרטוט הלוגי, הקונקרטי, המעשי – כדי לראות אותו מתגשם. על ידי הבנה של מטרת העל, ניתן לגזור יעדים, שמתבססים על יכולותיו של האדריכל להשיג אי אילו דברים ולהשלים משימות בלוז נתון – כך שיותר ויותר סביר שההתקדמות מתגשמת לה, ולפיכך התרחבות עסקית מתרחשת. על כן, ייעוץ עסקי לאדריכלים יכול להעניק את המסגרת ההתפתחותית כדי להגדיל ולהרחיב את העסק, כמו גם להתחיל ולקבל בחירות מושכלות יותר מבחינה עסקית ופיננסית, באשר לכל החלטה שניתן לקחת. הרי בכל רגע נתון יש מספר בחירות, ועצם כך שיודעים מה הוא המצב כעת ומה הוא המצב הרצוי (כמו זה של החזון המתואר, זה שהאסטרטגיה העסקית עוזרת להגשים) – ניתן ביתר קלות לדעת מה היא הבחירה הנכונה. אם זה נכון להתרחב, לתמחר שירותים בצורה אחרת, להביא שותפים, להעסיק עובדים, לעבור אי אילו הכשרות, להתרחב לשווקים חדשים ובכלל – לבחור או שלא לבחור בהתרחבות עסקית – זו שאלה שאפשר לדעת אותה מתוך כך שמבינים מה המצב עכשיו ולאן רוצים ללכת מכאן.
משרד אדריכלים הוא זה שמתכנן תכניות ברורות עבר יישום מבנים ועיצובם, התכניות הללו עוזרות לראות דבר מה חדש מתרחש בעולם הגשמי – והן צריכות להיות מאוד מסודרות וברורות. זה מתחיל כמובן בשלב האבחון, כדי להבין מה קורה בשטח, מה הוא התקציב, מהו הרצון והחזון של האדריכל, מה הם הצרכים כעת ובעתיד – וכיוצא בזה. זהו שלב המיפוי, כשלאחריו ניתן לדעת לאן לוקחים את הספינה. וזה מסוג הדברים שיועץ עסקי בהחלט יכול לעזור בהם, במידה ואדריכל היה שמח לקבל בהם עזרה. על כן – התרחבות עסקית יכולה להתרחש בכל מקרה, אלא שיועץ עסקי יכול לספק בהירות באשר לדרך המושכלת ביותר להתקדם בה, בשלב זה או אחר, במידה ויש לו את הניסיון וההבנה הרלוונטיים, לכל הפחות.