success ייעוץ עסקי » רווח גולמי
אחוז רווח גולמי הינו מהווה למעשה מדד לרווחיות של בית העסק ברמה ברוטו. אחוז הרווח הגולמי מתבטא במונחים של אחוז הרווח הגולמי למכירות או להכנסות של בית העסק. הרווח הגולמי מהווה את ההפרש שקיים בין מכירות לבין העלות של מוצרים אשר כבר נמכרו. עלות של טובין שנמכרו מהווה את העלות אשר נסובה בייצור של המוצרים שנמכרו. הינה כוללת את כל העלויות הישירות, כמו למשל – עלות עבודה, עלות חומר וכיוצא בזאת, אשר מהוות את עלות הייצור של הסחורה ושל השירות. הינה אין מביאה בחשבון את כל ההוצאות העקיפות כמו לדוגמה – הוצאות של מכירה, הוצאות של הפצה או עלויות בגין שיווק או פרסום וכיוצא בזה.
הניהול של המלאי בכל בית עסק מחייב כמה משימות שונות, אשר מוטלות לביצוע על ידי רואי החשבון. השיטה של רווח גולמי מהווה תהליך כזה בעת ביצוע חשבונאות על מלאי. רואי החשבון קובעים את אחוזי הרווח הגולמי של בית העסק ומחילים אותו על סכומי כסף מלאי עתידיים. הדבר מאפשר לרואי חשבון לחשב את נתוני המלאי בלי כל ספירה פיזית.
כאשר בית עסק מבצע מכירה – הוא למעשה מרוויח כסף. הכסף הזה אמור לכסות הן על ההוצאות, והן על השאיפה לרווחים. כלומר, המחיר של המוצר או השירות הנמכר, אמור לגלם בתוכו את כיסוי ההוצאות, כמו גם את הרווח שבעלי העניין בעסק מעוניינים לקבל מהמכירה עצמה. כך שאם מכרנו זוג נעליים ב-300₪, בעוד התבקש להשקיע 250₪ כדי בכלל לגרום למכירה לקרות – הרי שהרווח הגולמי מהמכירה הוא 50₪.
מדוע התבקש להשקיע 250 ₪ כדי לגרום למכירה לקרות ולהתרחש? ובכן, עלויות ייצור – לייצר את זוג הנעליים, לשלם את החשמל והארנונה במפעל. באופן כללי – עלויות ייצור/ייבוא עבור זוג הנעליים. עלויות תחזוקה למשרד/מפעל וכן הלאה. למעשה, כל העלויות הכוללות שנועדו להחזיק ולתחזק את המערכת שמפיקה את המוצר – הן העלויות שאפשר למעשה לגלם בתוך מחיר המוצר. תמחור המוצר הוא זה שמכיל אותן ומאפשר לכסות עליהן ובו בזמן לכלול רווח מתבקש. במקרה זה, ייתכן שהרווח שבעלי העניין בעסק רצו להרוויח הוא כ-50₪, שנכנס לתזרים המזומנים של העסק, שזה נפלא ביותר.
השיטה של רווח גולמי לא מחייבת חישובים גדולים. רואי החשבון נדרשים להפחית את עלות הפריט מעלות המכירה שלו, ואז לחלק את עלות המכירה. התוצאה הינה אחוז הרווח הגולמי. הכפלת אחוז זה בסך המכירות מספקת את מחיר הסחורה שנמכרה לתקופה העכשווית. רואי החשבון עשויים להפחית את המחיר של הסחורה שנמכרה בתקופה העכשווית מסכום המלאי ההתחלתי של בית העסק. הדבר מעניק אומדן למלאי הסופי של העסק.
מלאי גדול ביחד עם מספר פריטים קטנים עשוי להיות קשה לספירה פעם אחר פעם. חנויות מכולת ומסעדות של מזון מהיר הינן משתמשות שכיחות בשיטה של רווח גולמי. החישוב של סכומי מלאי בשיטה הזאת מספק מספר פרקטי שבית עסק עשוי לדווח עליו במאזן שלו. רשויות המס הממשלתיות ורגולטורי החשבונאות מקבלים לרוב את שיטת הרווח הגולמי למלאי גדול עם פריטים קטנים, בשל כך שהינה עובדת כראוי עבור בתי עסק.
עשיית שימוש בחישוב חשבונאי, על מנת לספק נתוני מלאי, עשוי להסב לנתונים שיכולים להיות לא מדויקים. בהתאם לשיטה הזאת, רואי החשבון לא יכולים להתאים את מלאי פריטי המלאי שאבדו, נגנבו, פגומים או מיושנים. מלאי הסיום של בית העסק ידווח על ערך גבוה יותר ממה שקיים הלכה למעשה. נדרש מלאי פיסי, על מנת ליישב את המלאי בפועל עם נתוני המלאי החשבונאי של בית העסק.
כאשר רואה חשבון מגיש דוח, זה דוח שאמור לספר על מקורות הרווח בחברה. האם יש פעולה רווחית יותר מפעולות אחרות? כמו גם, האם יש הוצאות מיותרות – שעדיף לקצץ בהן? לדוגמה, אם יש זוג נעליים שהרווח עליהן הוא 300 ₪, לא עדיף למכור יותר מהן, מאשר את הזוג שמקבלים 50 ₪ ממכירתן כרווח גולמי? זו בהחלט שאלה מעניינת, ונדמה שעיקרה הוא חישוב כלכלי. אך לרוב יש אינטרסים שעולים על החישוב הכלכלי, כמו לדוגמה מיצוב מול קהל יעד, מיתוג, מוצרים שמכניסים את הלקוח הפוטנציאלי לתוך מסע הלקוח בחברה – וכן הלאה. כלומר, יש שיקולים אסטרטגיים באשר למוצרים שכדאי ונחמד למכור – שיקולים שאפשר להריץ, אם רוצים עזרה בכך – אל מול יועץ עסקי שיכול להנעים את האוזן עם דעותיו, מניסיונו בתחום. בכל אופן, דוח רואה החשבון נועד להציג איזשהי תמונת מצב – שיכולה לייעל את מדד הפעילות – מה כדאי יותר ופחות לעשות.
אם נתבונן על הנתון של שרווח גולמי, כאינדיקטור לרווחים, נגלה דבר מפתיע לכאורה – נראה שהוא לא בהכרח מייצג תמונת מצב מלאה. לדוגמה, ראשית כל הוא לא מייצג עלויות שיווק/פרסום ושל הפעלת המערכת כולה – כמו אדמיניסטרציה, ניהול, וכן הלאה. אלו הן עלויות שיש לקחת בחשבון. לדוגמה – אם עולה 250 ₪ להביא לייצור זוג נעליים – כמה עולה לספר עליהן לאנשים? כמה עולה להפיץ את השמועה? כמה עולה להפעיל מוקד שירות לקוחות? אלו עלויות שיכולות להצטבר, אשר אינן כלולות במדד הרווח הגולמי. יתרה מכך, ייתכן שרווח גולמי יציג מספר חיובי – אך עקב כך שלא שקלל את נתוני הפעלת מערכת הפרסום, המכירה ושירות הלקוחות – ייתכן שהרווח האמיתי יהיה נמוך מהמספר הזה.
אין בזה כל רע – זה בכל זאת נתון שימושי. אלא שנגיד כמה מילים לגבי רווח גולמי. הוא פשוט מייצג את הרווח שהצטבר כתוצאה ממכירת המוצר. אין צורך להרחיב על זה ביותר מדי מילים. רווחה שהצטבר כתוצאה ממכירת המוצר, שטרם קיזזנו ממנו עלויות תפעול – שזה עלויות תפעול המערכת. אם לדוגמה יש הוצאות על משכורות, על כיבוד, על חדרי ישיבות, על קמפיינים שיווקיים, שלטי חוצות וכיוצא בזה – זה נכנס לתוך עלויות תפעול. כך שאם במקרה שלנו עולה 250 לייצר נעל, על כן מכירה שלה ב-350 ₪ מאפשרת רווח של 50 ₪, זהו כאמור הרווח הגולמי – וכאשר בודקי מהו הרווח התפעולי – מחסרים מתוך הרווחים גם את עלויות התפעול הרלוונטיות, כך שמתקבלת מידת הרווח האמיתית, על הנייר. במקרה זה נוכל אולי להוריד 25 ₪, כי למה לא בעצם, זה סכום נהדר – ואז לראות כי הרווח התפעולי הוא למעשה 25 ₪, שזה סכום שונה מאשר הרווח הגולמי. אם זה נתון שנראה מבלבל, או שיש רצון בלקבל עזרה בלקרוא את הדוחות ולהבין את מהותם – ניתן לקבל עזרה מיועץ עסקי לעסקים – שבמקרה גם מתמחה בהיבט הפיננסי של העסק. לא רק כדי להבין את ההבדל בין רווח גולמי לתפעולי – אלא כדי ללמוד איך להתנהל נכון מבחינה פיננסית עם ההחלטות האסטרטגיות של העסק, ומה לא. תודה על קריאתך.
חברת Success ייעוץ עסקי המובילה בישראל והצוות המנצח שלנו דואגים למכירות, לשיווק, גיוס העובדים, הכשרה, פיננסים, ארגון, לידים וכל מה שצריך כדי להגדיל עסקים בצורה יוצאת דופן.
די להיות היחיד שדואג לעסק שלך?
WhatsApp us