אסטרטגיה עסקית, היא זו שלוקחת בחשבון את היחידה העסקית, וטווה לה מתווה פעולה, כדי להגשים אי אילו מטרות. האסטרטגיה העסקית מתווה את הדרך, מראה את המסלול היעיל והאינטליגנטי ביותר, תוך התחשבות בחוזקות הייחודיות של היחידה העסקית, חולשותיה, האתגרים בדרך והמסלול עצמו, בין שאר דברים. כמתוך התייחסות אסטרטגית זאת ליחידה העסקית, ניתן לתכנן דרכי פעולה ומימושן, שהרי האסטרטגיה היא התכנית הכללית, והטקטיקה היא הכלי המדויק כדי לפעול מתוכה, בהתאם למטרות העל שהוגדרו עבורה.
מה המטרה של אסטרטגיה עסקית?
אסטרטגיה עסקית, נועדה לרוב להגשים חזון, איזשהו דבר גדול שיכול להיראות כמטרת על – בעוד האסטרטגיה העסקית לוקחת את היחידה העסקית, לעבר הגשמת אותו חזון, תוך התחשבות באספקטים שהזכרנו בפסקה הקודמת, אלו שמתייחסים לחוזקות, חולשות, אתגרים והנתיב עצמו, בין שאר דברים. האסטרטגיה העסקית יכולה להוות גוף מגשר בין החזון לבין הגשמתו במציאות, בכך שהיא מטווה מעין תכנית פעולה רלוונטית, שתאפשר להביא את החזון למציאות – צעד אחד צעד (כמו מה שיועץ עסקי לעסקים יכול לעשות). על כן, האסטרטגיה העסקית נועדה להגשים חזון גדול, על פי טווח זמן מסוים. נדמה כי בהרבה מקרים, הסטנדרט להגשמת החזון נע בטוח זמן של בין שנתיים לחמש שנים, בהתאם לצפי ההתקדמות בתנאי השוק הקיימים, בזירה העסקית, תוך שקלול חוזקות ייחודיות וחולשות רלוונטיות ליחידה העסקית.
ניתן להגיד שאסטרטגיה עסקית יכולה לעזור ליחידה העסקית להתפתח ולהשתפר בשני תחומים עיקריים:
- בחירת תחומי פעילות
- מהלכים אסטרטגיים לשיפור פעילות
בחירת תחומי פעילות זה האופן שבו היחידה העסקית ו/או הארגון מספק שירותים ומוצרים. מה הוא מספק? למי הוא מספק? איפה הוא מספק? (שווקים גאוגרפיים). משמע, זו דרכה של החברה, של היחידה העסקית, לשאול: "עם מי אנחנו עובדים? למה? איך? מתי? איפה? כמה?" (שזה אגב מה שיועץ ומלווה עסקי טוב היה שואל). אלו הן שאלות, שהאסטרטגיה העסקית יכולה לתת עליהן מענה, שכן היא מבוססת על החזון, שמקבל קרקע ואדמה דרך כך שהוא מושחל דרך מענה על שאלות אלו – במקום להגיד "החזון שלנו הוא לשרת את אזרחי העולם", ניתן להגיד "האסטרטגיה העסקית שלנו מאפשרת לנו לשרת אנשים ממוצא אפריקאי, בגילאי 30 ומעלה, באזור המערבי של לונדון, דרך מכירה של חיתולים רב-פעמיים". על כן, במקרה זה, האסטרטגיה העסקית תטווה מעין תכנית פעולה, דרך בחירת תחומי הפעילות. מהסוג שאולי ניתן לצפות לו כאשר נכנסים לתהליך מיטיב של ליווי וייעוץ עסקי.
איך אסטרטגיה עסקית יכולה לעזור לעסקים להתקדם ולצמוח כלכלית?
התחום העיקרי השני שנוכל לדבר עליו, כמתוך תחום הידע שנקרא אסטרטגיה עסקית הוא זה שנקרא בחירת מהליכם אסטרטגיים לשיפור הפעילות של היחידה העסקית – משפט שנשמע מורכב אמנם, והוא אכן נשמע כך ועם זאת נסביר בפשטות. מדובר בפעולות שהיחידה העסקית ו/או הארגון יכולים לבצע, כדי להיראות טוב יותר בפני קהל לקוחותיו. כלומר היחידה העסקית יכולה לעשות, כדי למצב את עצמה כמובילת דרך, כמומחית, בתחום החיתולים הרב פעמיים (לדוגמה)? זוהי חשיבה אסטרטגית, שלמעשה יכולה להשפיע על הרווחים של החברה, כמו גם על יכולתה "לשרת את אזרחי העולם" (כחזון, לדוגמה). שכן אם יותר אנשים יכירו את מהות החברה, את ההבטחה שלה, את מה שהיא מבטיחה לעשות ואת הדרך בה היא בוחרת לשרת – ייתכן שהם ייבחרו לרכוש את המוצרים שלה, ובכך יאפשרו לה גם להגשים את החזון "האסטרטגי" שלה, וגם להעלות את ווליום המכירות שלה.
על כן, חשיבה אסטרטגית מהסוג הזה יכולה להיות מאוד יעילה, והיישום שלה יכול לעבור דרך קמפיינים שיווקיים שיכולים להשפיע על דעת קהל, ספציפית דעת קהל הלקוחות שלה, כדי לאפשר לה לשפר את הדרך בה היא ממוצבת עם קהל היעד שלהשזו אגב, אחת הסיבות החשובות כלך שמתבקשת אסטרטגיה עסקית, שכן חלק מהפרטים המופיעים בה – הוא מי הוא קהל היעד. ייתכן שזה מאוד דומה למה שיועץ עסקי לעסקים היה ממליץ בנושא זה – שהרי חלק מהייעוץ והליווי העסקי הוא לדעת בוודאות מי קהל היעד, כדי לדעת איך לעבוד עימו. שהרי עסקים וחברות רבות פשוט לא מודעות לפרט זה ועל כן לא יודעות כיצד לפנות באופן היעיל, הממוקד והמיטיב ביותר לקהל היעד הרלוונטי ביותר שלהם, כך שהם מצליחים למצב את עצמם באופן יעיל ומיטיב יותר ספציפית מול האנשים שבאמת יכולים ורוצים לקנות את מה שהם מוכרים.
לסיכומו של דבר – בדבר אסטרטגיה עסקית
על כן, לסיכומו של עניין, אסטרטגיה עסקית היא זו שמסתכלת על המצב הקיים, על המצב הרצוי – ורואה את הדרך הנכונה ללכת את השביל. מה יאפשר ליחידה העסקית, לעסק ולחברה לעשות את הדרך? מה הן דרכי הביצוע הרלוונטיות והנכונות ביותר? אילו גורמים בארגון יכולים להשפיע על מידת ההתקדמות של החברה? איזו אופטימיזציה ניתן לעבור איתם כדי שהשפעתם תהא מיטיבה יותר? וכן הלאה מחשבות, ארגונים והנחיות פעולה. תודה על קריאתך.