מה היתרונות של ייעוץ עסקי לחברת סטארטאפ
סטארטאפ זה רעיון מרגש. זה סקסי, שיקי – זה נשמע טוב. גם אם זה לא עובד בסוף, זה בהחלט נשמע טוב בקורות החיים. גם אם אין מימון או סיכוי להצלחה – זה כיף להתחיל ולצפות לטוב. זו הרפתקה. ועם זאת, במידה ורוצים לעשות את זה נכון, מה יועץ עסקי היה עושה כדי לתמוך את ההצלחה של חברת סטארטאפ? ראשית כל, הוא כנראה היה אומר שזה אחלה רעיון – אבל איפה הכסף? כלומר, מה המודל העסקי, מאיפה הכסף ייכנס, איך אפשר יהיה לממן את ההוצאות, ואיפה הבידול למען השם? כלומר, איך זה יהיה שונה ממה של אחד אחר כבר עושה בשוק, ומי רוצה את זה בזה הרגע? מי הוא הלקוח האידיאלי? אלו שאלות שבעצם מאפשרות לדעת אם יש טעם לפתוח חברת סטארטאפ. כלומר, אם זה רעיון מוצלח. בעגה המקצועית זה נקרא שלב ה-Go/No Go. סע, אל תיסע. פשוט. האם בסופו של יום – אפשר להכניס מזה רווח? האם אפשר לפעול ברווח?
כדי לדעת את זה, ניתן לבדוק מהו התקציב הנוכחי, מה הם מקורות המימון האפשריים, מה הן עלויות הייצור ועלויות ההפקה של המוצר, כמו גם מי הוא הלקוח האידיאלי, איך הולכים לשווק את כל הסיפור ומה הולך לאפשר את המכירות (הכסף הגדול)? שאלות מצוינות, שאנחנו לא שואפים לכסות את התשובות להן בכתבה זו.
מה ייעוץ עסקי לחברות סטארטאפ מאפשר?
במנהל עסקים, יש קונספט שנקרא ההצעה המינימלית המתאימה, או MVP – Most Viable Product, שלמעשה מדבר על מעין אבטיפוס שאפשר כבר להתחיל לבחון. האבטיפוס בעצם "מאלץ" לפגוש את המציאות – הרי יש מוצר/שירות ביד – מי רוצה לקנות אותו? מי הלקוח האידיאלי? ייעוץ עסקי לחברות סטארטאפ למעשה מבקש לבחון מול "המציאות", "האם זה הולך להצליח?". בעצם, במקום רעיון, זה הופך למוצר/שירות, שאפשר להתחיל לבחון – הנה, יש לך את זה ביד. למי אתה נותן את זה? מי הולך לרצות את זה? מה הוא אומר על זה? כמה הוא מוכן לשלם על זה? האם הוא משלם על זה? התשובות הללו יכולות להכתיב אם יש למוצר של חברת הסטארטאפ שוק ואם כן, מה הוא רוצה וכמה הוא מוכן לשלם על לקבל מה שהוא רוצה.
נוסף על כך, כאשר יש אבטיפוס, זה הופך להיות אף יותר קל – לדעת מה הן החוזקות והחולשות של המוצר, איך נכון לספר עליו להמונים (קרי שיווק), ומה הן דרכי מכירה מומלצות. לפתע, התכנית העסקית של חברות הסטארטאפ נהיית מוחשית וברורה יותר, עוד מההתחלה – מה שיכול להטיל המון בהירות ואור מודעות על שלב הסע/אל תיסע, כביכול, שכן זה נותן איזשהו מושג ברור אם זה רעיון שיכול להצליח או לא, מה שיכול לחסוך זמן, כסף והרפתקה. למעשה אפשר לדעת מראש מה הכיוון, או לא בדיוק לדעת – אלא לנחש. זה בדיוק העניין של ייעוץ עסקי לחברות סטראטאפ – שכן הוא מבקש לגלות את כל הפרטים הקונקרטיים באשר לחלום, עוד מההתחלה, כדי לדעת אם נכון להתחיל בזה ואם ניתן לממן את ההרפתקה – ואם כן, איך. כדי לבנות את מערך המכירה של החברה, של הדבר שהיא מוכרת, כך שהוא מגיע ללקוח האידיאלי שלה. על כן, באופן שכבר צפוי שיהיה רווח, ניתן להתחיל לעבור ולתכנן את העלויות שדורשות את מימון המערכת – רכישת ציוד וטכנולוגיה, הוצאות תפעול כמו דמי שכירות, חשמל, משכורות וכן הלאה. זאת במידה ולא מדובר בחברת סטרטאפ, אשר נמנעת בשלב זה מהוצאות במידת האפשר.
אם וכאשר יש אישור "לנסוע", אפשר לראות מה "הלאה". לדוגמה, האם חכם יהיה לבקש מימון מבחוץ? אם כן, אפשר באמת לבדוק אפשרויות של מימון חיצוני – כמו לדוגמה השקעות. ייתכן כי חברות ההשקעות, ישמחו לראות תכנית עסקית רלוונטית וריאלית, כמו גם כנה – שמראה שבעלי העסק יודעים כיצד להתנהל. כנות היא שם המשחק, כמו גם מודעות – שכן זה מראה שאדם יודע לנהל את העסק שלו, שהוא לקח בחשבון את הסיכונים והאפשרויות, כמו גם את ההזדמנויות. יועץ ומלווה עסקי יכול לדוגמה, להכין את חברת הסטארטאפ לכדי פגישות עם משקיעים, לכל הפחות בכך שיצייד אותה בתכנית עסקית שניתן יהיה להראות לאותם משקיעים, ובכך להתחיל איתם תקשורת משותפת ממקום של בהירות ומודעות באשר לניהול העסק.