בניית תוכנית עסקית – כיצד לבנות תוכנית עסקית
אתה רק צריך לעשות כמה דברים נכון בעסק שלך, כל עוד אתה לא עושה יותר מדי דברים לא נכונים! כך אמר וורן באפט אחד מגדולי המשקיעים בעולם, וכך אנחנו בסאקסס מאמינים, שהדבר החשוב ביותר לעשות נכון בכל עסק זה כתיבת תוכנית עסקית, זהו בעצם התנאי הראשון להקמת עסק חדש ומצליח!
תוכנית עסקית חשובה במיוחד עבור עסקים חדשים, אך כל חברה צריכה להיות עם תוכנית עסקית. המצב האידיאלי יהיה שהתוכנית נבדקת ומעודכנת מעת לעת כדי לראות אם היעדים שהושגו או שונו והתפתחו. לפעמים, עסק מבוסס וקיים שהחליט להתקדם לכיוון חדש יוצר תוכנית עסקית חדשה.
אז מהי תוכנית עסקית?
ההגדרה של תוכנית עסקית על-פי המילון ״מסמך כתוב המתאר בפירוט כיצד עסק מגדיר את יעדיו וכיצד הוא מתכנן להשיג יעדים אלו, היא תוכנית אשר מציגה מפת דרכים כתובה לעסק מנקודות מבט שיווקיות, פיננסית ותפעוליות״.
במילים אחרות, תוכנית עסקית היא השלב העיקרי והחשוב ביותר בפיתוח כל רעיון לעסק, היא מבססת ומגדירה את מהות העסק, חזונו ומטרותיו ומתוך כל זה נגזרים יעדים קצרי טווח ומשימות לביצוע. ראוי לציין כי היא מהווה בסיס ומציגה את העסק אל מול משקיעים פרטיים ותקבע את החלטתם האם להשקיע בעסק שלכם, כמו גם מציגה את העסק אל מול הבנק ומוסדות פיננסיים אחרים ותקבע את החלטתם לגבי בקשתכם למימון והלוואות.
המטרה העיקרית של תוכנית עסקית היא לנתח בצורה מקצועית את פועלו של הארגון ומטרותיו, בדיקת הכדאיות הכלכלית של המשימות העומדות על הפרק ובנוסף, מתכננת ומתווה דרך ואסטגרטגיה עבור העסק.
מי צריך תוכנית עסקית?
בעצם, המקרה היחידי שאין בו צורך לבנות תוכנית עסקית הוא כאשר לא נכנסים לעסקים. במילים אחרות, כל מי שנמצא בעולם העסקים או מתכנן להתחיל עסק חייב תוכנית עסקית. במקרה של פתיחת עסק חדש הצורך הוא קריטי במיוחד מכיוון שהיא מהווה מפת דרך להקמת העסק ותפעולו בשלבים הראשוניים. במקרים אחרים העסק כבר קיים ועובד, אך אינו מצליח להתרחב ולהגיע לרווחים מספקים, התוכנית העסקית במקרה כזה באה לחקור את האופן שבו העסק פועל, וכן להפנות זרקור אל הדברים שאינם עובדים בצורה נכונה וברוב המקרים הם הסיבה שהעסק נתקע באותה תפוקה במשך שנים.
איזה אלמנטים כלולים בתוכנית עסקית?
חשוב לציין כי אין שתי תוכניות עסקיות זהות, זה משנה מעסק לעסק ממוצר למוצר, אבל לכל התוכניות העסקיות יש אותם אלמנטים שצריך לכלול.
אורכה של תוכנית עסקית בדרך כלל הוא בין 15-20 עמודים, במקרים שיש מסמכים ארוכים כמו רישום פטנט, חוזים והסכמים, יש לצרף אותם כנספח ולא כחלק מהתוכנית העסקית. להלן חלק מהאלמנטים הנפוצים ומרכיבי המפתח של תוכנית עסקית:
-
דברי מנהלים:
סעיף זה יכלול תיאור של העסק, הצהרת משימה, חזון העסק והאני מאמין שלכם. בנוסף לכל המידע אודות הנהלת העסק, העובדים, התפקידים ופרטים כלליים נוספים.
-
המוצר והטכנולוגיה:
כאן צריך להתוות את המוצרים והשירותים שהעסק מציע, מומלץ גם להכניס תמחור, אורך חיי מוצר, והטבות לצרכן במידה ויש. כמו גם, תהליכי הייצור, פטנט שיש לעסק במידה וקיים, טכנולוגיה קניינית וכל מידע אודות מחקר ופיתוח (מו״פ) ורעיונות עתידיים שעומדים על הפרק נכלל גם כאן.
-
ניתוח השוק והמתחרים:
סעיף זה נועד להראות תמונה אמיתית של מצב התחרות בשוק, ואיך העסק יודע להתמודד עם תחרות זו, מהן נקודות החוזק והחולשה אל מול המתחרים בענף. זה גם מעיד על צפי הביקוש הצרכני וכמה יכולת יש לעסק לתפוס נתח שוק בענף זה.
-
ניתוח חוזקות,חולשות,הזדמנויות ואתגרים – S.W.O.T:
ניתוח לפי מודל SWOT הוא אחד השלבים הבסיסיים והחשובים בזמן כתיבת תוכנית עסקית, והוא מספק את המידע הנדרש לצורך תכנון עסקי וגיבוש אסטרטגיה.
הניתוח מתבצע עבור הסביבה הפנים-ארגונית בכל מה שקשור לניתוח החוזקות: משאבים ויכולות העומדים לרשות החברה והם מהווים יתרון אל מול המתחרים, דבר שיאפשר לחברה לזהות לשמר ולהעצים אותן חוזקות וגם לבסס עליהן את היתרון התחרותי של החברה, ובמקביל ניתוח החולשות: היעדר של משאבים או יכולות בחברה, דבר שמעמיד אותה בנחיתות אל מול השוק והמתחרים, למעשה, זיהוי החולשות הינו חשוב אף יותר מזיהוי החוזקות מכיוון שזה יאפשר לחברה לזהות ולצמצם אותן וכן להציע עבורן פיתרון.
בסביבה החוץ-ארגונית מנתחים את ההזדמנויות והאיומים שהחברה עשויה להיתקל בהם, ישנם הרבה הזדמנויות בסביבה החיצונית שניתן לנצל אותן לצורך התרחבות ויצירת יתרון תחרותי, ובמקביל זיהוי האיומים אשר עלולים להזיק ליכולת הארגון להתקיים, להתרחב ולהתחרות, זיהוי האיומים יאפשר לחברה הכנה מוקדמת להתמודדות והכנת תוכנית גיבוי למקרה הצורך.
-
אסטרטגיה שיווקית:
המטרה מהצגת האסטרטגיה השיווקית היא לתאר כיצד העסק מתכנן למשוך ולשמר בסיס לקוחות חזק, כיצד מתכננים להגיע לצרכן, מה ערוצי ההפצה הקיימים, תוכניות לקמפיינים פרסומיים ושיווקיים ובאילו אמצעי מדיה יעלו.
-
תחזיות פיננסיות ותקציב:
על מנת למשוך ולעניין את המשקיע, המוסד הפיננסי, או כל אדם שקורא את התוכנית העסקית, יש לכלול תכנון פיננסי ותחזיות עתידיות. דו״חות כספיים, מאזנים, השקעות בעסק, נכסי החברה וכל מידע פיננסי אחר שהוא רלוונטי לסעיף זה. כמו כן, לכל עסק רציני צריך להיות תקציב, זה כולל עלויות הקשורות לגיוס כוח אדם ואיוש תפקידים, פיתוח, ייצור, שיווק וכל הוצאות אחרות הקשורות לעסק.
בניית תוכנית עסקית לעסקים
לסיכום הדברים, תוכנית עסקית היא מסמך חיוני שקובע את מידת ההצלחה והחוזק של כל עסק והיא לא נועדה להיות מסמך סטטי. ככל שהעסק גדל ומתפתח, כך גם התוכנית העסקית צריכה להיות. סקירה שנתית של התוכנית מאפשרת בדיקה ועדכון לפי מצב השוק והשינויים שקרו במהלך השנה בעסק ומסביב, היא גם מספקת הזדמנות להסתכל אחורה ולראות מה הושג ומה לא. תחשבו על זה כעל מסמך חי שצומח ומתפתח עם העסק שלכם.
יש לכם רעיון לעסק חדש? אתם רוצים לפתוח עסק ולא יודעים מאיפה להתחיל? תפנו למומחים של סאקסס לכתיבת תוכנית עסקית וליווי מלא לאורך התהליך!
לקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, השאירו פרטים >>