success ייעוץ עסקי » רווח תפעולי
כדי להבין את הרווח התפעולי אפשר לנסות להבין ראשית כל את הרווח הגולמי. נניח שיש לנו גיימבוי. זה מכשיר שהוא למעשה פלטפורמת משחקים שיצאה לעולם במאה שעברה – ילדים אהבו אותה מאוד, היא הייתה ועודנה פלא גדול. בזמנו, כדי לרכוש אותה היה צריך לשלם מחיר בטווח ה-300 ₪. מדובר ב-300 ₪ על מוצר קצה, על מוצר שזמין ללקוח, והוא יכול לשלם עליו כסף – ולאחר שנרכש המוצר אפשר שהחברה הרוויחה סכום מסוים. הסכום שחברה "מרוויחה" ממכירת מוצר, הוא הרווח הגולמי שלה. מדוע גולמי? כיוון שהוא מגלם בתוכו את עלויות ייצור המוצר. עלויות ייצור המוצר כוללות חומרי גלם, ייצור, חשמל, אחזקה, ארנונה (למפעל כנראה) וכן הלאה פריטים. למעשה, כל מה שנכנס לתוך מערכת הייצור – נכנס לשקלול עלויות ייצור המוצר. על כן, אם נניח שכדי ליצור גיימבוי יש צורך להשקיע כ-50 ₪, הרווח הגולמי ממכירת כל יחידת פלטפורמת משחק אישית של גיימבוי – הוא כ-250 ₪. רווח גולמי נאה.
אך איך וכיצד אנשים יודעים על הגיימבוי? איך הם יודעים לרכוש אותו? אנחנו מדברים על עידן לפני התפשטות האינטרנט – לפני שניתן היה להעלות פוסט בקלות ובשמחה לפייסבוק. כדי לפרסם בעידן הזה – היה צורך בפרסומות ברדיו, בטלוויזיה, בעיתונות, בשלטי חוצות – בכן הלאה. פרסומות שעולות כסף, שכן הפלטפורמה הייתה יקרה יותר דאז, כי נחשבה אפקטיבית יותר. אם כי כיום נדמה שפרסום באינטרנט הוא זה שמניב את התשואה הרבה ביותר, כי ניתן לראות נתוני ביצוע ולבצע אופטימיזציה כדי להגיע לרמה גבוהה יותר של אפקט פרסומי. על פי כן אז הייתה אפשרות לשלם יותר, על פרסום שכביכול עובד פחות טוב – על כן מתבקש לשלם יותר כדי להגיע לתוצאה שאפשר להגיע איתה היום בפלטפורמות פרסום אינטרנטיות – אם נרצה לנסח זאת כך, לצורך העניין. למה אנחנו חותרים בכך?
נדמה, שישנן עלויות נוספות מאשר עלויות ייצור. איך לספר לאנשים שהגיימבוי קיים? לפרסם. ולפרסם הרבה. ליצור קמפיינים מיוחדים, להפיץ את השמועה. איך לתת להם שירות אם יש תקלה? להחזיק מוקד שירות לקוחות (לא שאנחנו יודעים אם זה היה קיים אז עבור החברה שייצרה את הגיימבוי – נינטנדו). איך לעבוד עם כל הניירת? לשלם לפקידות ולמזכירות. מאיפה כל הכסף? מהרווחים של מכירת הגיימבוי ושלל מוצרים אחרים כנראה (מבלי לכלול מקורות מימון חיצוניים). משמע, הרווח ממכירת הגיימבוי, הוא ההכנסה שמשתמשים בה כדי לממן הוצאות תפעול שכוללות שיווק, פקידות, וכן הלאה דברים שנדרשים כדי להחזיק עסק שנוגע באנשים רבים. אם כן, האם הרווח הגולמי מייצג את הרווח הנקי? לא, הרווח הגולמי הוא מה שאנחנו מקבלים לפני שהורדנו וקיזזנו ממנו הוצאות תפעול. לאחר שעשינו זאת – אנחנו יכולים לקבל את הרווח התפעולי.
למעשה, יועצים עסקיים כנראה לא יעצרו לאחר שהם יגלו את הרווח הגולמי, אלא ייבדקו את הרווח התפעולי כמו גם את הרווח הנקי – שזה כלל הרווחים לאחר מיסים – כדי לראות אם רעיון עסקי מסוים הוא רלוונטי לתפעול והוצאה לפעול. במידה וכן, ייתכן שזה אומר כי יש לו ערך, שמתבטא בין היתר ברווח נקי גבוה – כפי שאפשר יהיה לראות בהמשך מסגרת חייו של המוצר שירות והתנהלותו בשוק.
לפעמים קוראים לרווח התפעולי רווח מפעולות רגילות. זהו רווח גולמי שמפחיתים ממנו את ההוצאות של התנהלות עסקית שוטפת. כמו למשל הוצאות מים, חשמל, פרסום ושיווק – כמו גם מה שאנחנו עושים במשרד שלנו, כל העלויות המצטברות בו – יחד עם דברים מפתיעים כמו עלויות רכבים לחברה וכן הלאה. לאחר שמכלילים את כל זה ניתן לקבל את העלויות התפעוליות. ככל שהרווח הגולמי גבוה יותר, כך הרווח התפעולי יכול להיות גבוה יותר לאחר קיזוז העלויות, כך גם הרווח הנקי יכול להיות גבוה יותר לאחר קיזוז המיסים. אם כי, במידה ויש הוצאות תפעוליות רבות, ייתכן שהרווח התפעולי לא יהיה גבוה במיוחד – אך הוא כן יהיה גבוה יותר, אם וכאשר יהיה רווח גולמי גבוה יותר, כי בסופו של דבר – לא משנה מה הן ההוצאות התפעוליות, מקזזים אותן ממדד הרווח הגולמי – לכן ככל שהוא גבוה יותר, גם אם יש הוצאות שוטפות רבות לעסק – מדד הרווח התפעולי יכול להיות גבוה יותר גם כן, שזה נפלא ונהדר.
חברת Success ייעוץ עסקי המובילה בישראל והצוות המנצח שלנו דואגים למכירות, לשיווק, גיוס העובדים, הכשרה, פיננסים, ארגון, לידים וכל מה שצריך כדי להגדיל עסקים בצורה יוצאת דופן.
די להיות היחיד שדואג לעסק שלך?
WhatsApp us