למה לאנשים מפריע שאנשים כותבים עם שגיאות כתיב

למה לאנשים מפריע שאנשים כותבים עם שגיאות כתיב

שוק התוכן הדיגיטלי בישראל מלא עד אפס מקום באנשים כותבים. אבל כשזה מגיע לדיון על שגיאות כתיב, זה משהו אחר לגמרי. במקום לדבר על מה שכתוב, רבים מתמקדים רק בשגיאות עצמן. למה שגיאות כתיב מפריעות לכל כך הרבה אנשים?

מבוא: לשון הרע או לשון ביקורתית?

שוק השיח הציבורי בישראל מלא עד אפס מקום בהערות. אבל כשזה מגיע לשגיאות כתיב? זה משהו אחר לגמרי. במקום דיון ענייני, כאן מדברים על ביקורת נטו.

כמעט כולנו נתקלנו בזה: פוסט בפייסבוק, הודעה בוואטסאפ או אפילו שלט רחוב, ומיד קופץ איזה "מתקן עולם" שמתמקד אך ורק בשגיאות הכתיב. לא בתוכן, לא במסר, רק באופן שבו המילים נכתבו. למה שגיאות כתיב מפריעות כל כך להרבה אנשים? ולמה הנושא הזה מצליח לעורר כל כך הרבה אמוציות?

יש כאן עניין עמוק יותר מסתם "תיקון טעויות". לעיתים קרובות, התגובות הללו חורגות מתיקון תמים והופכות לשיפוטיות, ואפילו מתנשאות. זה מרגיש כאילו חלק מהאנשים מחפשים הזדמנות, כמעט תירוץ, כדי למתוח ביקורת. לא על הטענה עצמה, אלא על המעטפת שלה.

האמת, מניסיוני, יש פה משהו שונה.

כאשר מישהו מקפיד להתמקד רק באופן הכתיבה ולא במהות, כדאי לשאול:

  • לא: האם התוכן היה מעניין?
  • כן: האם יש כאן רצון להקטין את הכותב?
  • לא: מה אפשר ללמוד מהטקסט?
  • כן: מאיפה מגיעה הצורך הבלתי נשלט הזה בביקורת?

הקשר בין ביקורת על כתיב לבין מעמד אישי או חברתי הוא עדין אך קיים. לעיתים קרובות, זו הופכת להיות דרך קלה להצביע על "פגם" אצל האחר. כביכול, מי שמבקר מנהל שיח "מלמעלה", כשהוא מצביע על טעות ברורה ומוכחת. זה משרת מטרה מסוימת. זה סוג של הצבת גבולות חברתיים, "אתה לא עומד בסטנדרט, ולכן אתה פחות".

"אתם פעם ראיתם אותי קוטל מישהו על איך שהוא כותב, או להגיד, 'אתה לא יודע מספיק, איך אתה לא יודע את זה?' אני מחפש להגדיל אנשים, לא להקטין אנשים."

(ציטוט של [שם], נשאר בדיוק כמו שהיה)

פסיכולוגיה של המבקר: מניעים סמויים

שוק הביקורת הבלתי נלאה בישראל מלא עד אפס מקום. אבל הבנת המניעים מאחורי הנטייה הזו? זה משהו אחר לגמרי. כאן לא מדברים על ניתוח לשוני, אלא על פסיכולוגיה אנושית.

למה שגיאות כתיב מפריעות לחלק מהאנשים כל כך? רוב האנשים יחשבו שזה עניין של הקפדה על השפה או דקדקנות לשמה. האמת, לרוב זה כלל לא קשור לזה. לעיתים קרובות, הצורך הבלתי נשלט לבקר אחרים, במיוחד על דברים שטחיים כמו שגיאות כתיב, נובע ממקום עמוק יותר.

מניסיוני, ביקורת כזו משמשת לעיתים קרובות כמנגנון הגנה, ככלי להגדלת ערך עצמי על חשבון אחרים. כשאין לך תוצר משלך להציג, קל יותר להצביע על הפגמים של אחרים. זה מייצר תחושה זמנית של עליונות.

זה לא סוד:

  • לא מדובר בתיקון שפה.
  • כן מדובר בהרגשה טובה יותר על ידי הקטנת האחר.
  • לא מדובר בעזרה ממשית.
  • כן מדובר בסילוק תסכול פנימי.

ביקורת עניינית שואפת לשפר. ביקורת שיפוטית? היא רק רוצה להוריד. רוב היועצים מתמקדים בתוכן. המבקר השיפוטי מתמקד בצורה, לא במה שבאמת חשוב.

"אתם פעם ראיתם אותי קוטל מישהו על איך שהוא כותב, או להגיד, 'אתה לא יודע מספיק, איך אתה לא יודע את זה?' אני מחפש להגדיל אנשים, לא להקטין אנשים."
(ציטוט של דובר המאמר, נשאר בדיוק כמו שהיה)

המבקרים עסוקים בשיפוטיות. אתה יכול לזהות אותם בקלות. לרוב הם לא מתעניינים במה אמרת, או במה ששאלת. הם רואים רק את הדרך שבה אמרת את זה, ואיך הם יכולים למצוא בזה פגם. זה מה שהוא עושה, הוא מנסה להוריד את השאר פשוט יותר נמוך ממנו.

אם אתה רואה מישהו שעסוק יומם וליל בביקורת כזאת, תבין שזה סימן לחוסר ביטחון. לא תמיד, אבל בהרבה מאוד מקרים. זו דרך להתמודד עם תחושת חוסר ערך. במקום להשקיע בבנייה עצמית, פשוט הורסים לשני.

הזכות לביקורת: מאין מגיעה הלגיטימציה?

שוק הדיגיטל הישראלי מלא עד אפס מקום בדעות. אבל כשזה נוגע ללשון? יש שם משהו אחר לגמרי. במקום דיון ענייני, לפעמים זה הופך להיות זירת התגוששות על כל פסיק.

האמת שמניסיוני, למה שגיאות כתיב מפריעות זו שאלה מורכבת. לא תמיד מדובר ברצון ענייני לתקן או לשפר. לעיתים קרובות, הביקורת על טעויות כתיב מקורה במקום אחר לגמרי. יש אנשים שזכות הקיום שלהם ממש בנויה על ביקורת. אין להם תוצר ממשי משלהם, והם מקיימים את עצמם דרך הקטנה והפחתת ערך אצל אחרים. הם לא מתייחסים לתוכן. הם לא מתעניינים במה שנאמר או נשאל. רק בצורה. זאת עמדה שיפוטית טהורה.

אבל האם קיים 'תקן לשוני בלתי מתפשר' בעידן של היום? תקן כזה, שלא מאפשר שום חריגה? כשאנחנו מדברים היום, אנחנו לא פעם מנסים לתרגל פתיחות, חופש ביטוי, והכלה. כולם רוצים להרגיש שייכים. אבל אז מגיע מישהו עם ביקורת על שגיאת כתיב. זה משנה את כל האווירה. סטטוס חברתי או מקצועי משפיע מאוד על תפיסת הכתיב. מאדם עם תואר אקדמי מצפים לרמה מסוימת, ואדם שכותב ברשתות החברתיות בצורה יומיומית נתפס אחרת.

רוב היועצים אומרים מה אתה צריך. הוא נכנס איתך לעשייה.

"כשאתה רואה מישהו שעסוק כל היום בביקורת, תבין שהוא בעצמו חסר ביטחון, ומה שהוא עושה הוא מנסה להוריד את השאר פשוט יותר נמוך ממנו."
(ציטוט של [שם], נשאר בדיוק כמו שהיה)

הביקורת הזו, לפעמים היא המקום שבו חוסר ביטחון אישי פוגש את הרצון להרגיש עליון.
וזה לא תמיד מגיע ממקום טוב.

השפעת הביקורת: על הכותב ועל המבקר

למה שגיאות כתיב מפריעות? לא פעם, תגובות שליליות על שגיאות כתיב גורמות לאנשים מוכשרים לשתוק. הם מפחדים. הם מהססים לשתף ידע יקר רק בגלל המחשבה שיבקרו אותם על פסיק לא במקום או על "אותו" במקום "אותו הדבר".

זה לא פוגע רק באדם עצמו. זה פוגע בכולנו. איבדנו קולות ייחודיים שפשוט ויתרו.

  • לא בא להם להתמודד עם הטוקבקים.
  • כן מעדיפים לשמור את המחשבות לעצמם.
  • לא רוצים שיבחנו את ה"איך" במקום את ה"מה".

המעגל הזה של ביקורת יוצר סביבה עוינת. אנשים שפשוט מתעסקים בהפחתת ערך של אחרים, בדרך כלל מסתירים חוסר ביטחון עמוק. הם לא באמת תורמים. הם רק מנסים להרגיש למעלה, מורידים את כל השאר למטה.

מניסיוני, מי שכל היום עסוק בביקורת על טעויות קטנות, לא מנסה לבנות אלא לפרק.

"אתם פעם ראיתם אותי קוטל מישהו על איך שהוא כותב, או להגיד, 'אתה לא יודע מספיק, איך אתה לא יודע את זה?' אני מחפש להגדיל אנשים, לא להקטין אנשים."

(ציטוט של [שם הדמות, השם האמיתי לא צויין, יש להשלימו או למחוק את הכותרת], נשאר בדיוק כמו שהיה)

מעבר לשגיאות: התמקדות בתוכן ובמסר

שוק התגובות ברשת מלא עד אפס מקום בשופטים. אבל מסרים כתובים? זה משהו אחר לגמרי. במקום להתמקד בתוכן, כאן רבים מתמקדים בכתיב.

למה שגיאות כתיב מפריעות כל כך לחלק מהאנשים? האמת, הרבה פעמים זה לא באמת מפריע. זה פשוט נוח. קל הרבה יותר לבקר את הדרך שבה משהו נאמר, מאשר להתמודד עם מה שנאמר. אתה רואה את זה קורה שוב ושוב.

רוב הבודקים? מתמקדים בצורה.
המעטים? עוסקים במהות.

כשאתה נתקל בטקסט, יש לך שתי ברירות. אתה יכול להתמקד בשאלה איך הכותב כתב, או במה הוא רצה להעביר. האפשרות הראשונה קלה. היא לא דורשת ממך הבנה או התמודדות עם רעיונות מורכבים. השנייה? היא דורשת חשיבה. היא דורשת סובלנות.

  1. קרא את המסר כולו.
  2. נסה להבין את כוונת הכותב.
  3. חשוב על התרומה של הדברים.
  4. התייחס לתוכן, לא רק הצורה.

אנשים שמבקרים שגיאות כתיב באופן קבוע, במקרים רבים, מחפשים דרך להרגיש עליונים. הם לא תמיד מחפשים לתרום לשיח. הם מנסים להקטין את האחר כדי להגדיל את עצמם. אתה רואה את זה קורה תמיד. אבל זה יכול להיות אחרת. אפשר לטפח סביבת שיח שמעודדת תוכן, שמעודדת רעיונות. לא סביבה שמקטינה אנשים על טעויות קטנות שהן בדרך כלל טעויות הקלדה.

"אני מחפש להגדיל אנשים, לא להקטין אנשים. וכשאתה רואה מישהו שעסוק כל היום בביקורת, תבין שהוא בעצמו חסר ביטחון, ומה שהוא עושה הוא מנסה להוריד את השאר פשוט יותר נמוך ממנו."
(ציטוט של גלעד יחיא – נשאר בדיוק כמו שהיה)

סיכום: בונים סביבת כתיבה מכילה

שוק השיח הציבורי בישראל עולה על גדותיו, והמקלדת הפכה לזירת התגוששות יומיומית. אבל האם אנחנו מסתכלים על העיקר? כשזה מגיע לכתיבה, לפעמים נדמה שהצורה חשובה יותר מהתוכן.

למה שגיאות כתיב מפריעות כל כך? יש מי שמוצאים את זכות הקיום שלהם בביקורת גרידא. הם לא מייצרים, לא בונים, רק מבקרים. במקום להסתכל על המסר, על הרעיון, על העזרה הפוטנציאלית, הם מתמקדים בפיסוק או באותיות שהתחלפו. זה לא עניין של דיוק, אלא של שיפוטיות.

רובנו שואפים לתקשר, לשתף, ולפעמים גם לבקש עזרה.
אבל הפחד מביקורת משתק.
פשוט משתק.

  1. מאפשרים ביטוי חופשי לפני תיקון שגיאות.
  2. מתמקדים במסר ובכוונה שמאחורי המילים.
  3. מעודדים אחרים לכתוב, לא משנה מה רמת הכתיב.

אנשים שמעבירים ביקורת באופן קבוע על כתיב של אחרים, בדרך כלל לא מסתכלים על מה נכתב, לא על מה שואל אותו אדם, ובטח לא איך הוא יכול לעזור לו. מניסיוני, זה נובע ממקום של חוסר ביטחון עצמי. זוהי דרך להרגיש עליון, להקטין אחרים כדי להרגיש גדול יותר בעצמך. אני אומר לך, זה לא מגיע ממקום טהור.

"אתם פעם ראיתם אותי קוטל מישהו על איך שהוא כותב, או להגיד, "אתה לא יודע מספיק, איך אתה לא יודע את זה?" אני מחפש להגדיל אנשים, לא להקטין אנשים. וכשאתה רואה מישהו שעסוק כל היום בביקורת, תבין שהוא בעצמו חסר ביטחון, ומה שהוא עושה הוא מנסה להוריד את השאר פשוט יותר נמוך ממנו."
(ציטוט של [שם], נשאר בדיוק כמו שהיה)

אם אתה מחפש מקומות שבהם כתיבה מושלמת היא חובה, יש המון כאלה. אם אתה מחפש סביבה שתעודד אותך לכתוב, להתבטא, גם אם עם כמה שגיאות, אז צריך לבנות אותה ביחד.

שאלות נפוצות

מדוע אנשים מסוימים מגיבים בחריפות לשגיאות כתיב?
על פי הניתוח, תגובות חריפות עשויות לנבוע מחוסר ביטחון של המבקרים עצמם, המבקשים להרגיש עליונים על ידי הקטנת אחרים ולא מידע על הכותב או תוכן.
האם ביקורת על שגיאות כתיב תמיד שלילית?
לא בהכרח, ביקורת בונה יכולה לסייע בשיפור. עם זאת, התמלול מתייחס למקרים בהם הביקורת נובעת ממניעים של שיפוטיות והקטנה, ולא מכוונה לעזור או ללמד.
כיצד ניתן להבחין בין ביקורת בונה לביקורת שיפוטית?
ביקורת בונה מתמקדת בתוכן ובאופן השפעתו, ומציעה דרכים לשיפור. ביקורת שיפוטית לעומת זאת, מתמקדת בטעויות קטנות כמו שגיאות כתיב ונוטה להיות תוקפנית ובעלת מניעים של עליונות.
מה הקשר בין ביקורת על שגיאות כתיב לביטחון עצמי?
התמלול מצביע על כך שאנשים המרבים לבקר אחרים על שגיאות כתיב עשויים להיות חסרי ביטחון בעצמם, ומנסים להוריד את האחר לרמה נמוכה יותר כדי להרגיש עליונים.




תמונה של אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success
אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success

אלעד הדר מנכ"ל חברת Success ייעוץ עסקי מתמחה בליווי וייעוץ עסקי ומחולקת למספר אגפים בתחומים שונים, להלן פירוט המחלקות השונות: ייעוץ עסקי, ייעוץ פיננסי, ייעוץ שיווקי וייעוץ ארגוני. לפרטים נוספים אתם מוזמנים לצור איתנו קשר.

הצטרפו עכשיו להצלחה

חברת Success ייעוץ עסקי המובילה בישראל והצוות המנצח שלנו דואגים למכירות, לשיווק, גיוס העובדים, הכשרה, פיננסים, ארגון, לידים וכל מה שצריך כדי להגדיל עסקים בצורה יוצאת דופן. 

די להיות היחיד שדואג לעסק שלך?

בחנו את העסק Online
באותו העניין
בן 14 עם גישה של איש עסקים כבוד

דניאל גבנץ' שניידר, יזם צעיר בן 14, חולק את סיפורו מעורר ההשראה, ומספק הצצה נדירה לעולם היזמות דרך עיניו של דור העתיד. מה מניע בני נוער לפרוץ לעולם העסקים בגיל צעיר, וכיצד הם משלבים זאת עם לימודים?

קרא עוד >>>
האם כדאי לעשות תואר

האם תואר אקדמי הוא עדיין הכרח להצלחה בחיים ובעבודה? רבים חונכו להאמין שתואר הוא כרטיס הכניסה לעתיד מבטיח, אך המציאות המשתנה מעלה שאלות חשובות.

קרא עוד >>>
באים לפה הרבה?
צרו קשר עכשיו ונתאם פגישה!
עלות פגישה 1800₪+מע"מ או על בסיס מקום פנוי ב-50% הנחה