User-agent: GPTBot Disallow: /

צ'קליסט עסקים ומלחמה – חרבות ברזל

זכית בהשתתפות בהגרלה של אלעד הדר

החלטתי שעל מנת שתהיה עבור בעלי העסקים שנה עוצמתית ומשגשגת בכל חודש אני אגריל 10 זוכים עבור פגישת ייעוץ איתי 1 על 1 בשווי 1,800 ש"ח .

שיווק

שאלה: האם זה זמן נכון לשווק, אנחנו במלחמה 

תשובה: כל עוד השיווק מבוצע עם רגישות למצב בוודאי שצריך לשווק אנשים ממשיכים לצורך מוצרים ושירותים ומחפשים מענה בדיוק כמו קודם, כמובן שיש תחומים שיש בהם ירידה בצריכה חופשות, בילוים, מוצרי מותרות וכו' אבל גם שם צריך לדעת איך לפנות ברגישות לנושא ולהתאים למצב. 

שאלה: איך אפשר לשווק מוצרים שהם מוצרי מותרות לדוגמא טיפולי יופי בזמן מלחמה 

תשובה: השיווק צריך להיות מותאם למצב, צריך להבין שאנשים בזמן מלחמה מחפשים רגע לנוח מהחדשות, מעוניינים באתנחתא כדי לשאוב כוחות מחודשים לטיפול במשפחה שלהם, לשאוב אנרגיה להתנדבויות או באופן כללי לצאת ממצב החרדה בו הם נמצאים, חשוב לשווק ברגישות ולהתאים את הפרסום למצב. 

שאלה: האם יש תחומים שעכשיו זה זמן טוב יותר לשיווק עבורם 

תשובה: בכל משבר מצויה ההזדמנות, יש תחומים שבאופן ישיר מיד חווים עליה בהכנסות ויש כאלו שצריכים להפעיל יצירתיות לדוגמא מנעולנים ואנשי מערכות מתח נמוך שעוסקים במצלמות אבטחה חווים עליה אורגנית בפניות אך גם ענפים שלמים כגון ענף השיפוצים, דקים, פרגולות ושאר הענפי בניה הקלה ירגישו עליה שכן יש פחות כח אדם שמגיע מהשטחים ובכלל יש פחד גורף מלהעסק כרגע ערבים בין אם ישראלים או פלסטינאים לאור המצב ולכן הנטייה שכרגע כל מקצועות הבניה שמבוצעים על ידי ישראלים יחוו עליה בכמות העבודות. 

שאלה: מה לעשות אם יש לי עסק בתחום החוגים וההורים חוששים לשלוח את הילדים שלהם 

תשובה: עד כמה שאפשר צריך לייצר שגרה אך להתאים אותה למצב הנוכחי, לדוגמא אם ההורים חוששים לשלוח את הילדים לחוגים כדאי לעבור ולהפעיל את הילדים באמצעות זום באותם שעות וימים שהחוג היה אמור להתקיים בימים של שגרה וכך ליצור המשך פעילות ומסגרת עבור הילדים.  

שאלה: מה לעשות אם הורים אומרים שהם לא מוכנים לשלם עבור חוג בזום כמו שהיו משלמים עבור חוג פיסי 

תשובה: קודם כל תגידו להורים שהם צודקים ושזה נועד לעזור לילד לשמור על השגרה וזה פתרון זמני כדי לתת מענה בדמות אי של שפיות וחשוב להוסיף לשירות בזום הרחבה של השירות ולא להסתפק בתחליף בדמות שיעורים וירטואלים באותה כמות, תוסיפי אתגר יומי, הקלטות של השיעורים, תשלחו תרגילים שאפשר לעשות לבד, תיצרו תוכניות שמשלבות אחים אחרים בבית או פעילות הורים וילדים, זה הזמן ליצירתיות.  

שאלה: האם לעצור את כל הקמפיינים הממומנים לאור המצב 

תשובה: לעצור ולהחליף אך לא להפסיק, רוב הסיכויים שהקמפיינים שהיו קיימים לפני המלחמה כבר לא מתאימים ודורשים התאמה של הקופירייטינג ושל התמונות או בכלל של מה שאתם מקדמים אז חד משמעית אין טעם להמשיך אותם אך בהחלט צריך להמשיך לקדם בהתאמה למצב.  

שאלה: מה צורת השיווק הטובה ביותר בזמן מלחמה 

תשובה: צורות השיווק והיעילות שלהם משתנות מעסק לעסק ויש 123 שיטות שיווק לאחר השיטה היעילה ביותר היא שיחות טלפון ולשני חלוקת פליירים, העצה הטובה ביותר היא שתבדקו מה שיטת השיווק שעבדה לכם בעברה, עדכנו את המסרים, התוכן והמבצע והשתמשו באותו אפיק שיווק שעבד בעבר רוב הסיכויים שהוא יעבוד שנית. כמובן שתמיד טוב להתנסות בצורות שיווק נוספות אבל אל תסמכו רק על דברים חדשים שטרם נוסו. 

שאלה: האם זה נכון להתקשר ללקוחות ולהציע שירותים בזמן הזה 

תשובה: בניגוד גמור למה שנהוג לחשוב לקוחות שמחים שמתקשרים אליהם בזמן הזה, רוב האנשים מרגישים בודדים בתקופה הזו ואם השיחה מותאמת למצב, מתעניינים בשלומם וזוכרים שאנחנו קודם כל אנשים ואחר כל אנשי שיווק אז אין שום בעיה לעשות שיחות שיווק בתקופה הזו כמובן כל עוד הכל נעשה ברגישות ואם חס וחלילה הגעתם למישהו שנמצא באבל תתעניינו תציעו עזרה כנה ואמיתית בדיוק כמו שהייתם עושים בכל מצב אחר אם היה קורה מקרה דומה. 

מכירות

שאלה: האם זה זמן נכון למכור, אנחנו במלחמה 

תשובה: אם אתם סבורים שהמוצר או השירות שלכם עומד לעזור למי שנמצא בצד שרוכש אותו אז התשובה בהחלט כן. 

שאלה: האם היית ממליץ על הערכות מיוחדת או שונה במכירות 

תשובה: קודם כל אפשר לחשוב על מבצעים ייחודיים, כן הייתי ממליץ לבחון אפשרויות מימון ותשלומים נוחים יותר חשוב לבוא לקראת הלקוחות בתקופה הזו כי רוב האנשים חווים אתגר וקושי תזרימי וגם אם הוא עוד לא משפיע החשש מהמחסור הכלכלי משפיע על קבלת ההחלטות שלהם 

שאלה: האם זה זמן נכון למבצעים ואם כן איזה 

תשובה: בהחלט זה זמן נכון למבצעים ייחודיים לתקופה בין אם בתקופת התנסות ללא תשלום, הארכת השירות באותו מחיר רכישה, ביטוח אחריות מוגבר, אפשרויות תשלום נוחות יותר וכו' חשוב לזכור כי אין מה לחשוש ממבצעים בתקופת המלחמה שיהפכו לשגרה אצלכם בעסק כל עוד תדגישו שזה בעקבות התקופה הנוכחית. 

שאלה:  האם תהליך המכירה צריך להיות שונה לאור המלחמה 

תשובה: ההצעה שלי היא להשאיר יותר זמן פנוי לפגישות, לא למהר למכירה, להתעניין בלקוח אנשים לא יצאו הרבה מהבית יש להם לשתף לא מעט ואם ביום רגיל חשוב להתעניין באנשים אז על אחת כמה וכמה בתקופה הזו. 

שאלה: כיצד נכון למכור את המוצר או השירות שלכם והאם זה הזמן הנכון להציע אותו 

תשבה: עכשיו זה הזמן הנכון להציע כיוון שישנם מגוון של בעיות שעולות בגלל המצב הקיים בין אם זה צרכים פיזיים או צרכים נפשיים הזקוקים למענה, וברגע שנדע להציג את המוצר או השירות שלנו כפתרון לצורך הזה נוכל למכור נכון את המוצר.  

שאלה: האם בתקופה כזו ביצוע פולואפ לאחר תהליך המכירה אינו מטריד אנשים שדעתם טרודה בעניינים אישיים 

תשובה: כמו שכל אחד מאיתנו היה שמח להסיח את דעתו מהמצב , גם הלקוחות שלכם שיוכלו לקבל את השירות או המוצר שלכם כפתרון לבעיה ישמחו לקבל את השיחת טלפון הזו 

בנקים

שאלה: איך מתנהלים עם ההלוואות הקיימות כרגע  

תשובה: בנק ישראל פרסם הוראת שעה המחייבת את כל הבנקים לפיה תוכלו לדחות את התשלומים ללא ריבית נוספת או עמלה  ,דבר המאפשר נזילות תזרימית בעסק כדי לאפשר יציבות בזמנים קשים אלו. שימו לב כי הבנק לא תמיד אוהב לקיים את ההנחיה ויש לדרוש את קיומה בהתאם להוראת בנק ישראל   

הוראת בנק ישראל מגדירה את תנאי המינימום וכל בנק יכול להרחיב את התנאים אך לא יכול לחרוג למינימום שהוגדר. יש לשים לב כי ההוראות עלולות להשתנות, ניתן לפנות אלינו לקבל סיוע ומידע עדכני. 

שאלה: מה זה אומר הלוואה של קרן מדינה  

תשובה: הלוואה מהקרן בערבות המדינה משמעותה שהמדינה לוקחת את מירב הסיכון על החזר ההלוואה וכיוון שהבנק חשוף לפחות סיכון הריבית תהיה נמוכה יותר בדרך כלל יש לקחת בחשבון כי הלוואה דרך קרן המדינה היא תהליך ואינה מיידית דורשת ליווי של יועץ 

שאלה: מי זכאי להלוואות של הקרן מדינה  

תשובה:  בעלי עסקים ועצמאיים הזקוקים לכסף מסיבות שונות כגון רכישת מוצרים / הון חוזר  , השקעה בעסק והרחבתו , פתיחת עסק חדש ועוד…  

כדי לקבל את ההלוואה כדאי לדעת להסביר בצורה מדויקת את מטרת הכסף והשימוש בו ולהוכיח יכולת החזר עפ״י תוכנית תחזית מטרת הכסף וההשלכות הצפויות בעקבות הפעולות הללו.  

שאלה: מה אומרות ההוראות של בנק ישראל לגבי דחיה של הלוואות קיימות  

תשובה: ההנחיה אומרת שבהתאם למצב הנוכחי ניתן לדחות אוטומטית את ההלוואות לשלושה חודשים וישנןם בנקים שמאפשרים אוטומטית גם לתקופות ממושכות יותר. 

שאלה: מה לעשות אם לא אישרו לי דחייה של החזר הלוואה   

תשובה: שימו לב הבנקים לא אוהבים תמיד לקיים את ההוראה. הוראת בנק ישראל היא חובה על הבנקים ואינה בגדר המלצה , אם קיבלתם תירוץ כלשהו לאי קיום ההוראה כלשונה  יש לצלם את התשובה ולשלוח לנציב תלונות הציבור בבנק ישראל – יאשרו לכם הכל בתוך כשעה.  

שאלה: מה לעשות אם לא אישרו לי הלוואה   

תשובה:  במידה ולא קיבלת אישור להלוואה דרך הבנק צריך לזכור כי ישנם מגוון רחב של גורמי מימון חוץ בנקאיים שיכולים לאשר, ישנם קרנות מסוגים שונים לעסקים מקרנות מדינה ועד קרנות פילנתרופיות. 

עבודה מספקת של איתור בין הגופים תאפשר לכם ליצור תמהיל למימון מכמה גורמים משלימים, יחד עם זאת חשוב לזכור כי גופים שלא אוחזים ברישיון לבנקאות אינם חייבים לקיים את הוראות בנק ישראל בנושא דחיית תשלומים ומדיניות תשלומים .  

שאלה: מה לעשות אם סכום ההלוואה שאישרו לי אינו מספיק  

תשובה: לעיתים ראינו מצבים שמאשרים חלק מההלוואה ולא את כולה , בדרך כלל הבנק יעשה את זה כדי להגן עליך ממצב של אי יכולת החזר, לכן חשוב לעשות שיעורי בית ולבחון את העסק האם אתה באמת משתמש בכסף בצורה יעילה כדי לגדול ( מומלץ לעשות זאת בליווי איש מקצוע ) סיכוי טוב יותר שבליווי מקצועי יאשרו חלק ניכר יותר מהכסף.  מעבר לכך צריך תמיד לזכור שיש תמיד גופי מימון נוספים ניתן לקחת חלק משלים להלוואה ממספר גופים כגון חוץ בנקאיים, חברות ביטוח, קרנות ואפילו אפליקציות להלוואות חברתיות בקהילה כגון בלנדר. 

כח אדם

שאלה: איך להחליט את מי להוציא לחופש  

תשובה: בכל ארגון לא משנה גודלו צריכים להיות כובעי תפקיד ובו מצוין מה התוצר הסופי בעל הערך של הכובע תפקיד. בתקופה הזאת מומלץ לארגן את המשימות מחדש ולראות אילו משימות בארגון לא רלוונטיים כרגע / לא דחוף כרגע ואילו משימות אני יכול לתת לכובע תפקיד אחר.  

זהו סינון ראשון לעובדים חיוניים לארגון ופחות חיוניים לארגון. 

בדיקה נוספת תהיה כמובן בהתאם לתפוקה הישירה של אותו עובד 

שאלה: מה זה חופשה כפויה  

תשובה: מעסיק רשאי להוציא את העובד לחופשה למשך 7 ימים בתיאום 14 ימים לפני. 

במידה ומדובר על פחות מ 7 ימים אין חובה להודיע מראש, אולם רצוי שמעסיק יודיע להם על כך פרק זמן סביר מבעוד מועד. בדרך כלל החופשה הזאת ניתנת לעובד לקראת סוף שנה קלנדרית אך לאור המצב ניתן לממש אותה גם בתקופה בה העסק בשל צרכי העבודה ובמסגרת הפררוגטיבה הניהולית הנתונה למעביד. 

שאלה: לכמה ימים אפשר לכפות חופשה על עובד  

תשובה: תלוי כמה ימי חופשה נותרו לו במידה ואין ימי חופשה והמעסיק בכל זאת מעוניין שיצא לחופשה אתם צריכים לשלם לעובד עבור אותם ימים. 

שתדעו – לא ניתן להכניס את העובד ליתרה שלילית של ימי חופשה. 

שאלה: מה הנוהל נכון לעכשיו לגבי חל"ת 

תשובה: ישנם מספר שלבים –  

  1. 1. בוחרים עובד שלאחר הוצאתו לחל"ת לא ישפיע ישירות על ההכנסה בעסק וניתן להעביר את משימותיו לעובד אחר.
  2. 2. מזמנים את העובד לשיחה והמעסיק צריך לקבל את הסכמתו של העובד להוצאה לחל"ת
  3. 3. במידה והעובד אישר – מכינים מכתב רישמי עם הוראה להוצאתו לחל"ת בו חתומים מטה עובד ומעסיק עם תאריך יציאה וחזרה מחל"ת.

שימו לב שמשך תקופת החל"ת הוא לפחות 30 ימים. 

במידה והעובד מבקש לבדוק זכאות לדמי ביטוח הבדיקה מתבצעת על ידי העובד ולא על ידי המעסיק. 

  1. 4. הנהלת החשבונות או חשבת השכר בחברה צריכים להעביר לעובד טופס 100, הכולל פירוט של השכר וניכויי דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות לעובד עד לתקופת החל"ת בשנה זו, וכן את תלושי השכר שלו עד כה.
  2. 5. בסיום תקופת החל"ת יש להחזיר את העובד לאותה משרה ובאותם תנאים. שינוי בתנאים מחייב את הסכמת העובד או מאפשר לו להתפטר בדין מפוטר, לאחר שהתריע על כך למעסיק. אם העובד מסרב לחזור מהחל"ת ללא הצדקה, סירובו יחשב בתור התפטרות. אם בסיום מועד החל"ת המעסיק אינו יכול להרשות לעצמו להחזיר את העובד למצבת העובדים, עליו לבדוק האם ניתן לפטר אותו. אם כו, ביכולתו לעשות זאת לאחר מתן הודעה מוקדמת ועריכת שימוע.

 

שאלה: האם נכון לגייס עובדים בתקופת מלחמה ואיך לגייס עובדים בצורה נכונה? 

תשובה: במידה וישנה עבודה בתקופה זו ויש ענפים שעמוסים בתקופת משבר עולמי / מקומי חד משמעית מומלץ לבצע את הגיוס ולא לסנן שום שלב בתהליך גיוס. 

בגלל העומס יש נטייה לבצע גיוס מהיר אך הגיוסים האלה נמצאים באחוז גבוה לכישלון ובעיות שהעובד משתמש בכל אפשרות שניתנת לטובתו כדי לסחוט ממכם תנאים / כסף וכד'.. 

אלו השלבים של הגיוס-  

מודעת דרושים צריכה להיות מפורטת ובנויה מ- 4 שלבים עיקריים  

פסקה ראשונה של הסבר קצר מאוד על תעסוקת הארגון, הסבר נקודתי על התפקיד.  

דרישות התפקיד – לציין מה שאתם לא מוכנים להתפשר עליו כמו שפה ברמה מסויימת, ידע בתוכנות הארגון וכד'..  

תנאים – יש לציין את השעות, מיקום העבודה, כל התנאים הרלוונטיים לתפקיד אך לא מומלץ בשום שלב לציין את השכר השעתי. כמובן שזה תלוי ארגון ותפקיד. הסבר בהמשך. 

הנחיות לקבל קורות חיים – שימו לב שהסינון מתחיל מהרגע שליחת קורות חיים ועד סיום ראיון פרונטלי. יש לתת הסבר איך ואיפה אתם רוצים לקבל את הקורות חיים.  

סינון קורות חיים – 

יש לוודא שהמועמד מתאים בהתאם לדרישות של התפקיד אשר התפרסמו ונכתבו בכובע תפקיד, בודקים בהתאם לקורות חיים את הידע של המועמד, ניסוח של הקורות חיים, נראות של הקורות חיים האם הוא מסודר או לא והאם המידע מעודכן. 

סינון טלפוני –  

ברגע שמתקשרים למועמד יש לוודא שזהו זמן מתאים לשיחה, לא מעדכנים את המועמד שאכן זהו סינון טלפוני, מבקשים לספר על עצמו (פה אנחנו בוחנים את צורת הדיבור, דברים ראשונים שהמועמד מסר על עצמו הם בדרך כלל חשובים עבורו וניתן להבין מיהו המועמד) מכינים או תוך כדי השיחה בטלפון שואלים לרוב 3 שאלות נקודתיות שהם ישלימו לנו את התמונה הראשונית על המועמד בהתאם לקורות חיים או מה שהמועמד סיפר בשיחה. 

במידה והמועמד נשמע מתאים עוברים לשלב הבא במידה ולא מעדכנים ואין בזה בושה שזה לא מתאים לנו. 

מבחן אישיות מומלץ לבצע מבדקי אישיות לעובדים טרם גיוסם זה חוסך הרבה עוגמת נפש, אם תצטרכו שירות כזה נשמח לספק אותו עבורכם 

ראיון עבודה פרונטלי / זום לאחר שהמועמד עבר את המבדקים חובה לבצע ראיון אישי כדי לבחון את ההתאמה האישיותית של העובד וכמובן במידה והתפקיד דורש ידע מקצועי לבחון את היכולות של העובד במחנים מתאימים ולעולם לא להסתמך על תעודות או הסברים בע"פ. 

שאלה: מה לעשות עם עובדים שאין להם הרבה עבודה כרגע בגלל המצב אבל לא מוכנים לצאת לחל"ת  

תשובה: עובדים אשר לא מוכנים לצאת לחל"ת מקבלים משימות שלא בהכרח תחת כובע תפקידם. 

אותם עובדים אשר כן יצאו לחל"ת העבירו את המשימות האלו לאותם עובדים או תבצעו בחינה מחדש של כלל המשימות ותפזרו אותם בצורה נכונה בין חברי הצוות הנותר פעיל. 

במידה ואותו עובד לא מוכן לבצע את המשימה העבירו אותו תחת הנוהל – בירור, שימוע , פיטורין. 

  • שימו לב שבתקופת המלחמה יש לבדוק מול רואה חשבון בהתאם לענף תעסוקתי של הארגון האם ניתן לפתר את העובד. 

 

אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success
אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success

אלעד הדר מנכ"ל חברת Success ייעוץ עסקי מתמחה בליווי וייעוץ עסקי ומחולקת למספר אגפים בתחומים שונים, להלן פירוט המחלקות השונות: ייעוץ עסקי, ייעוץ פיננסי, ייעוץ שיווקי וייעוץ ארגוני. לפרטים נוספים אתם מוזמנים לצור איתנו קשר.

הצטרפו עכשיו להצלחה

חברת Success ייעוץ עסקי המובילה בישראל והצוות המנצח שלנו דואגים למכירות, לשיווק, גיוס העובדים, הכשרה, פיננסים, ארגון, לידים וכל מה שצריך כדי להגדיל עסקים בצורה יוצאת דופן. 

די להיות היחיד שדואג לעסק שלך?

בחנו בחינם את העסק Online
באותו העניין
באים לפה הרבה?
השאירו פרטים עכשיו וקבלו פגישת ייעוץ מקצועית ללא עלות