
בתוך ים הדיבורים על גורל ותחזיות, יש משהו אחד בולט:
העתיד שלכם
, הוא לא שם, הוא לא קבוע, הוא נכתב בכל רגע נתון. רוב היועצים מנסים לנבא. כאן? אנחנו מדברים על יצירה אקטיבית שלו.
מטריות וגשם: על תחושת הכישלון ותפיסה עצמית
קשה לנו מאוד להודות בזה, אבל קול פנימי לוחש לנו לפעמים שאנחנו "לא מספיק". לא מספיק טובים, לא מספיק מצליחים, לא מספיק שווים. הדבר הזה מגיע מכל מיני מקומות. לפעמים זה מהסביבה שמכתיבה לנו מה נחשב "הצלחה", ולפעמים זו ההשוואה הבלתי נמנעת לאחרים, שרק מעצימה את תחושת חוסר הערך העצמי.
האמת? אם אתה חי בישראל, הסיכוי שנתקלת במי שמגדיר הצלחה דרך תואר, מקצוע נוצץ או חשבון בנק תפוח, גבוה מאוד. אבל האם זה באמת מה שמגדיר אותך? האם הישיבה במשרד ממוזג עושה אותך חשוב יותר מנהג או מורה?
"כל מה שאתה צריך לעשות זה להסתכל במראה ולהסתכל על התכונות אופי הטובות שלך, על המעלות שלך, על הדברים שאתה כן יודע לעשות טוב."
(ציטוט של אלעד, נשאר בדיוק כמו שהיה)
אנחנו נוטים למדוד את עצמנו בקנה מידה חיצוני, כזה שלא תמיד קשור למי שאנחנו באמת. העבודה שלך, הדירה שלך, מצבך המשפחתי, אלו אלמנטים חיצוניים. מניסיוני, הם לא חותכים את מי שאתה כאדם. הם לא קובעים את הערך שלך.
זה פשוט. הסביבה רואה נהג, מורה, מתכנת. יש ביניהם כאלו שמעריכים את המקצוע שלהם, ויש כאלו שרואים בו "ברירת מחדל". למה בעצם האופציה השנייה קיימת? כי חונכנו לחשוב שיש מקצועות "מכובדים" יותר ופחות. ודווקא בגלל זה, צריך לעצור רגע ולשאול: האם באמת לגיטימי שעבודה מסוימת תוריד מערכנו? שהיא תשפיע על איך שאנחנו תופסים את עצמנו? העתיד שלכם לא נקבע על ידי אלה. אף אחד אחר לא כותב אותו, רק אתה.
- לא: מקצוע שמגדיר אותך.
- כן: אופי שמגדיר אותך.
- לא: סטטוס חברתי שקובע את הביטחון העצמי.
- כן: הדרך שאתה רואה את עצמך.
אתם לא לבד: מנקודת שפל לנקודת התחלה
שוק בישראל מלא עד אפס מקום באנשים שקמים כל בוקר עם תחושה ש"המצב קבוע". אבל העתיד שלכם? זה משהו אחר לגמרי. במקום עוד תירוץ, כאן מדברים על ביצוע בשטח.
אתה לא לבד עם התחושות האלה. כולנו מכירים את הרגעים האלה, כשקם בבוקר ומסתכל למציאות בעיניים ותוהה: האם אני כישלון? האם התקבעתי במקום שלא רציתי להיות בו? האם הגיע הרגע להרים ידיים? האמת היא שבדיוק ברגעים כאלה נבחנת היכולת שלנו לנתב את הספינה מחדש.
הדברים האלה מתחילים בראש. אתה חושב שאתה פחות ערך, אולי כישלון, בגלל דירה ישנה, בגלל עבודה "פחות מכובדת". ואולי זו הסיבה שאתה לא יוצא לדייטים, לא מתחיל עם בחורות. וגם אין ילדים.
אני תמיד כן ואני אענה לך. כל מה שצריך זה שתשנה את איך שאתה חושב על עצמך.
(ציטוט של אלעד, נשאר בדיוק כמו שהיה)
יש פער בין מה שרוב האנשים עושים לבין מה שאתה יכול לעשות.
- לא: להתבוסס ברחמים עצמיים.
- כן: להסתכל על מה יש, ולפעול.
וברצינות, בואו נשים דברים בפרופורציות. יש המון אנשים במצבים הרבה יותר גרועים. נרקומנים, חסרי בית, כאלה שחיים על הספה של ההורים. לזה אתה קורא "כישלון"? כל מה שאתה צריך, זה לשנות את נקודת המבט. להסתכל במראה, למצוא את התכונות הטובות שבך, את המעלות שאתה כן יודע לעשות טוב. הרי בטוח שיש כאלה.
זו בחירה, ורק שלך. אף אחד לא מכריח אותך להישאר במקום. בחירה להיות קורבן או יוצר מציאות. העתיד שלכם לא קבוע. קח את מה שאתה טוב בו, תעצים אותו. תתחיל לעשות יותר טוב. אתה יכול לשנות הכל, אפילו תוך חצי שנה או שנה. זה לא ביום, אבל זה אפשרי. לכוון. לתכנן. לבצע.
אם אתה מחפש פתרונות קסם, יש המון. אם אתה מחפש דרך אמתית לשנות את הכל, להפוך קושי למנוף, העתיד שלכם זה בדיוק מה שאתה צריך.
מבט למראה: זיהוי נקודות החוזק הפנימיות
הרבה אנשים סובלים מחוסר ביטחון, בעיקר כשמסתכלים על מה שאין להם. אבל הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להסתכל על מה שיש לך. באמת להסתכל. נקודות החוזק שלך הן לא רק מה שרואים כלפי חוץ. לפעמים הן חבויות עמוק בפנים, ואתה אפילו לא מודע לקיומן. אתה פשוט צריך לזהות אותן.
איך עושים את זה?
- קח דף ועט.
- רשום חמישה דברים שאתה טוב בהם. לא מה שאתה חושב שאחרים מצפים שתהיה טוב.
- חשוב על רגעים בהם הרגשת גאווה. למה הרגשת גאווה אז?
- שאל חבר קרוב או בן משפחה מה הוא הכי מעריך בך. תתפלא מה תשמע.
אחרי שזיהית את המעלות האלה, התחל לבנות עליהן. תרגיל ההכרה העצמית הזה הוא ממש לא משחק. זהו הבסיס לכל שינוי. ברגע שאתה מכיר בערך העצמי שלך, הביטחון עולה.
אני אומר לך, זה לא רק "להרגיש טוב". זה מה שמאפשר להניע את גלגלי השינוי. הכישורים שלך, היכולות הייחודיות, אלו אבני הבניין של העתיד שלכם. נהג מקצועי למשל, הוא אדם שאחראי, יסודי, ובעל יכולת ניווט גבוהה. אלו תכונות שעוברות טוב מאוד גם לתחומי חיים אחרים, למשל, לנהל עסק.
נקודות החוזק הפנימיות האלה יכולות לשרת אותך בכל תחום. הן הדלק שלך. הן ההוכחה שאתה מסוגל. הן מה שיהפוך את ההשתדלות למעשים ממשיים.
"כל מה שצריך זה שתשנה את איך שאתה חושב על עצמך."
(ציטוט של אלעד, נשאר בדיוק כמו שהיה)
מעשים ולא רק מילים: הדרך לשינוי
דיבורים לחוד ומעשים לחוד. כמה פעמים שמעת את זה? המפתח לשנות את החיים, למרות כל מה שאומרים, טמון בדיוק שם: במעשים.
אתה יכול לחשוב שאתה כישלון, או שהמצב הנוכחי הוא גזירת גורל. רבים מרגישים ככה. אבל האמת פשוטה: העתיד שלכם לא קבוע. הוא ניתן לעיצוב, הוא ניתן לשינוי. צריך רק להאמין.
אם אתה אכן רוצה לשנות את חייך, זה לא מספיק רק להאמין, אתה חייב גם לעשות. השתדלות אמיתית באה לידי ביטוי במעשים, לא רק במחשבות. (ציטוט של אלעד, נשאר בדיוק כמו שהיה)
איך עושים את זה בפועל?
- זיהוי הכוחות שלך: במקום להתמקד במה שאין, הסתכל על מה שיש. במה אתה טוב? מה המעלות שלך?
- בניית תוכנית פעולה: שינוי של חצי שנה או שנה זה לא קסם. זה עבודה. פרק את היעד הגדול לצעדים קטנים.
- התמדה והתמודדות: יהיו קשיים, יהיו נפילות. זה חלק מהדרך. תתמיד.
לא צריך להישאר "נהג בבניין ישן". אתה יכול לשנות מקצוע, לעבור דירה, לצאת לדייטים. כל מה שאתה רוצה, בתנאי שתתחיל לעשות.
הכוח בידיים שלך. פשוט קדימה. תתחיל.
הזמן הוא עכשיו: בניית עתיד אחר
אנחנו נוטים לחשוב שהעתיד שלנו כבר כתוב, סגור. אבל האמת היא אחרת לגמרי. האמונה שאנחנו יכולים ליצור עתיד שונה, עתיד טוב יותר, היא הצעד הראשון. רובנו שבויים בתפיסות מגבילות ופסימיות.
אנחנו מסתכלים על המציאות המיידית ושוכחים שיש לנו כוח אדיר לשנות אותה. לא מספיק לחשוב חיובי, צריך לעשות.
האמת, אתה חושב שאולי אתה פחות ערך, אולי אתה כישלון, בגלל שאתה בדירה ישנה, בגלל שאתה לצורך העניין עובד בעבודה שהיא פחות מכובדת. ואולי זוהי גם הסיבה שאתה לא יוצא לדייטים, לא מתחיל עם בחורות ואולי אין לך אפילו ילדים. כל מה שאתה צריך לעשות זה להסתכל במראה ולהסתכל על התכונות אופי הטובות שלך, על המעלות שלך, על הדברים שאתה כן יודע לעשות טוב. (ציטוט של אלעד, נשאר בדיוק כמו שהיה)
אם תסתכל על מי שאתה באמת, תגלה שיש לך הרבה יותר משאבים פנימיים ממה שחשבת. הגדר יעדים ברורים. מה אתה רוצה שיקרה? איך העתיד שלכם נראה עוד חצי שנה? שנה?
מוטיבציה פנימית היא הדלק. ההשתדלות היא לעשות את הצעדים בפועל, צעד אחר צעד. שינוי משמעותי יכול להתרחש מהר, ממש תוך חודשים ספורים. זה דורש תוכנית. זה דורש אמונה. זה דורש עבודה. זה אפשרי. אתה יכול לשנות הכל.
- לא: נכנעים למצב הקיים.
- כן: יוזמים ומגדירים מחדש.
- לא: מקבלים את "הגורל".
- כן: בונים את המציאות.
הפוטנציאל לשינוי עצום נמצא ממש בתוכך. כל מה שצריך זה להתחיל. עכשיו.
סיכום
העתיד שלכם, אתם כותבים אותו. זו אולי נשמעת כמו קלישאה, אבל אחרי שיחה מרגשת שנתקלתי בה לאחרונה, הבנתי עד כמה היא מדויקת. היה שם אדם שראה את עצמו ככישלון כי הוא נהג בן 45, רווק, בלי חסכונות ובדירה שכורה. עצוב. כל כך הרבה אנשים מרגישים כך. הוא מרגיש חסר ערך בגלל הנסיבות החיצוניות.
פנייה ישירה: "האם זה חייב להיות ככה?" התשובה ברורה: לא. אתה יכול לשנות את הכל. איך שאתה תופס את עצמך, זה המפתח. אם אתה חושב שאתה כישלון בגלל עבודה מסוימת, או בגלל שאין לך ילדים, אתה מקטין את עצמך הרבה לפני שאחרים מספיקים בכלל לשפוט אותך.
אתה יכול לעשות כל מה שתרצה אם רק תאמין שאתה יכול. וזה לא מספיק להאמין ולעשות השתדלות, אתה צריך גם לעשות ממש מעשים. ההשתדלות זה בעצם המעשים שאתה הולך לעשות. תכין תוכנית, אתה יכול לשנות את כל החיים שלך.
(ציטוט של אלעד, נשאר בדיוק כמו שהיה)
האחריות היא לגמרי שלך. אתה לא קורבן של הנסיבות. אתה יכול לראות את המעלות שלך, את הדברים שאתה טוב בהם. יש כל כך הרבה אנשים במצב קשה יותר. יש לך עבודה. יש לך דירה. יש לך יכולות. אלעד תמיד אומר: "תסתכלו על מה אתם כן". זה משנה את הפרספקטיבה.
במקום לטבוע ברחמים עצמיים, תתחיל לעשות. תאמין בעצמך, ותחתור לשינוי. תוכנית עבודה. צעדים קטנים. העתיד שלכם לא קבוע. אתם קובעים אותו. אף אחד אחר לא יעשה את זה בשבילכם. צאו לדרך.
שאלות נפוצות
האם אני יכול לשנות את המצב הנוכחי שלי גם אם נראה שאיני מצליח?
כיצד אוכל להתחיל בתהליך של שינוי עצמי?
כמה זמן לוקח לראות תוצאות משינוי זה?
האם אני צריך עזרה חיצונית בתהליך?
מהי החשיבות של אמונה עצמית בתהליך השינוי?
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם