
שוק היזמות הישראלי מלא ברעיונות מבריקים ויוזמות פורצות דרך. אבל האם כל רעיון, נוצץ ככל שיהיה, עומד במבחן החוקיות העסקית? לפעמים, התשובה פשוטה הרבה יותר ממה שנדמה.
מתי ספק הוא נורת אזהרה?
שוק העסקים בישראל מלא עד אפס מקום ברעיונות מבריקים ומודלים מורכבים. אבל חוקיות עסקית? זה משהו אחר לגמרי.
הרבה פעמים, עוד לפני שפונים ליועץ משפטי או לרואה חשבון, קיים קול פנימי קטן. כזה שמצפצף, מטיל ספק או סתם מעלה סימן שאלה. מניסיוני, כשהקול הזה מופיע בתחום ה"חוקי / לא חוקי", יש לרוב סיבה טובה. זה אינסטינקט שאסור להתעלם ממנו.
הצורך לחפש אישור מגורם חיצוני, "האם זה בסדר? האם זה חוקי?", הוא בעצמו נורת אזהרה בוהקת. למה אנחנו מרגישים צורך לשאול? כי אנחנו כבר מזהים את הבעיה. אנחנו יודעים שזה לא תקין. החיפוש אחר אישור הוא למעשה ניסיון להרגיע את המצפון, אולי אפילו למצוא מישהו שיגיד לנו שהכל בסדר, גם אם עמוק בפנים אנחנו יודעים שזה לא המצב. אתה יודע, במקרים כאלה, המערכת לא מרחמת.
כשאתם בספק אם מדובר במשהו חוקי, כנראה זה לא חוקי. כשאתם בספק אם זה בסדר ואתם צריכים לשאול אותי לקבל אסמכתא, אני לעולם לא אלמד אתכם איך לרמות את המערכת, לעולם לא יעודד אתכם לעקם, לעולם לא אלמד אתכם איך לרמות את רשויות המס או להלבין כסף, כי אני לא מאמין בזה. (ציטוט של גורם מקצועי, נשאר בדיוק כמו שהיה)
הרגשות האישיים שלנו משחקים תפקיד קריטי בקבלת החלטות עסקיות, במיוחד כשזה נוגע ללגיטימציה של הפעילות. הם יכולים לשתק או לדחוף אותנו למקומות אפורים מאוד. כשאנחנו מרגישים צורך להסתיר, לייפות או לא להגיד את "האמת המלאה" לגבי המודל העסקי שלנו, זה כבר לא רק עניין של תכנון מס או אופטימיזציה, זו כבר שאלה של אתיקה וחוקיות בסיסית. זה פשוט לא משתלם לחיות עם הלחץ הזה.
גבולות האתיקה: האם לתרץ פעילות מפוקפקת?
שוק ישראלי תוסס עם הזדמנויות בשפע. אבל מה קורה כשמשהו מרגיש קצת… מעורער? כשעולה בך ספק קל לגבי חוקיות עסקית, האם זה בסדר, האם זה מותר, האם זה יחזיק מול ביקורת חיצונית?
ברגע שיש ספק, כנראה שאין ספק. הפחד מלהישאל, הצורך בחיפוש אישור מגורם חיצוני, כל אלה הם נורות אזהרה ברורות. כשאתה שואל "האם תהיה לי בעיה למשוך את הכסף?", אתה כבר יודע את התשובה. עסק אמיתי לא אמור לייצר שאלות כאלה.
אני לעולם לא אעודד או אלמד איש כיצד לעקוף את המערכת. זו לא הדרך. בניית עסק צריכה להתבסס על יושרה ואמינות, לא על ניסיון לרמות.
- לא תמיכה ברמאות או העלמות מס.
- כן בניית בסיס איתן של אמון מול הלקוחות.
- לא עידוד למי שמעוניין לעקם את החוק.
- כן יזמות יצירתית במסגרת החוק.
כשאתה מעמיק לתוך תחום שנושק לאזור האפור, חשוב לזכור את ההשלכות. הוצאת קבלות היא צעד טכני, לא אישור כשרות. קבלה לא הופכת משהו ללגיטימי אם המהות מפוקפקת. לא משנה אם אתה מוכר סמים או סמים מזויפים, עצם הפעולה, כשהיא לא אתית או חוקית, בעייתית.
כשאתה בספק אם מדובר במשהו חוקי, כנראה זה לא חוקי. כשאתה בספק אם זה בסדר ואתם צריכים לשאול אותי לקבל אסמכתא, אני לעולם לא אלמד אתכם איך לרמות את המערכת, לעולם לא יעודד אתכם לעקם, לעולם לא אלמד אתכם איך לרמות את רשויות המס או להלבין כסף, כי אני לא מאמין בזה. (ציטוט של היזם, נשאר בדיוק כמו שהיה)
קבלות לא נותנות הכשר: המהות של הפעולה
אתה מוציא קבלות? זה יפה. זה לא הופך את הפעילות שלך לחוקית. כשאתה מרגיש שמשהו "סקצ'י", כנראה שזה באמת כך. התחושה הזו מגיעה ממקום אמיתי, איפה שהוא בפנים אתה יודע שהדברים לא כשרים.
כן, אפשר להוציא קבלה על כל דבר כמעט.
אבל קבלה לא משנה את המהות.
זה לא אישור רשמי מטעם המדינה שמכשיר כל פעולה.
גם סוחר סמים יכול להוציא קבלה. האם זה אומר שסחר בסמים הוא פתאום פעילות לגיטימית? ממש לא. אותו דבר לגבי שירותים אחרים שנחשבים אסורים, גם אם הם מתועדים בניירת. המעשה עצמו הוא הבעיה, לא הדרך שבה הוא מתועד. חוקיות עסקית נמדדת קודם כל לפי הפעולה עצמה, ורק אחר כך לפי הבירוקרטיה שמסביב.
האמת, אתה מרמה את הלקוחות. הם חושבים שהם מקבלים משהו אחד, ובפועל הם מקבלים אחר לגמרי. זהו אלמנט מרכזי שיוצר בעיה אמיתית.
אתה בעצמך יודע שאתה עובד במשהו שהוא לא תקין, לא חוקי, ולמעשה אתה מרמה את הלקוחות שלך. זה שאתה מוציא על זה קבלות לא הופך את זה להיות כשר. (ציטוט של המנטור, נשאר בדיוק כמו שהיה)
הטעיה היא עניין רציני. היא פוגעת באמון, ועלולה לגרור השלכות משפטיות חמורות, לא רק מצד הרשויות, אלא גם מצד הלקוחות עצמם. בסופו של דבר, עסק צריך להתבסס על שקיפות ואמינות. בלי זה, כל המבנה רופף.
המחיר הנסתר של עסק מפוקפק
לפעמים, משהו שמרגיש "קצת סקצ'י" הוא קצת יותר מזה. זה יכול להיות משהו לא חוקי. אתה יודע את זה, עמוק בפנים. ברגע שאתה שואל את עצמך "האם זה בסדר?", התשובה כבר נמצאת שם. העיסוק בעסקים שנושקים לאי-חוקיות, או גרוע מכך, חוצים את הקו הזה, טומן בחובו סיכונים כבדים, עליהם שילמת או שתשלם מחיר גבוה.
הנה כמה דברים שאתה חייב לקחת בחשבון כשאתה דורך בשדה המוקשים הזה:
- לא חוקיות: גם עם קבלות.
- כן סכנה: תמיד מרחפת מעל הראש.
- לא שקט: הלב אף פעם לא רגוע.
הסוגיות המשפטיות הן רק קצה הקרחון. היכולת למשוך כסף, למשל, עשויה להיתקל במכשולים בלתי צפויים בהמשך הדרך. בנקים לא אוהבים כסף שאין לו מקור נקי, והם לא יהססו להקפיא חשבונות או לדרוש הסברים שיהיה לך קשה לספק. זה לא קשור לידע או לחוכמה; זה קשור לנטייה טבעית של המערכת לסנן החוצה פעילות מפוקפקת. נכון, קבלות מוכיחות שהוצאת חשבונית, אבל לא שהפעילות עצמה כשרה. כאן נכנסת לתמונה כל סוגיית החוקיות עסקית.
מעבר לסיכונים הפיננסיים והמשפטיים הישירים, יש את המחיר הנסתר. מוניטין, למשל. פעם אחת ששמך נקשר לעסק מפוקפק, יהיה קשה מאוד לשקם אותו. דלתות אשראי, שיתופי פעולה ואפילו פשוט אמון מצד הלקוחות, כל אלה ייפגעו קשות. אתה מקדיש זמן יקר, כישרון ויכולות יזמיות למשהו שלא יוכל לצמוח באופן בר קיימא. היכולות שלך להתפתח, להרחיב אופקים ולבנות משהו אמיתי יישארו כבולות לנתיב הלא ישר.
האמת? החיים קצרים מדי בשביל לישון עם עין אחת פקוחה.
"אתה בעצמך יודע שאתה עובד במשהו שהוא לא תקין, לא חוקי, ולמעשה אתה מרמה את הלקוחות שלך. זה שאתה מוציא על זה קבלות לא הופך את זה להיות כשר. גם זונה פה בישראל שמוציאה קבלות עדיין עוסקת במקצוע אסור, נכון?"
(ציטוט של המנהל, נשאר בדיוק כמו שהיה)
ממפוקפק למועיל: ניצול כישרונות בדרך הנכונה
אחת התכונות הבולטות ביזמים מוצלחים היא יצירתיות, והיכולת למצוא "פינות" בשוק. אבל מה קורה כשהפינות האלה הופכות ל"אפורות" או גרוע מזה, שחורות? זה בדיוק הרגע שצריך לעצור ולחשוב מחדש.
אתה בעל ראש יזמי, יצירתי, וגם מבין בקידום. אלה נכסים אדירים. למה לבזבז אותם על משהו שאתה בעצמך יודע שהוא בעייתי? תחשוב על זה. כל האנרגיה הזו, הכישרון הזה, יכולים להצליח בגדול גם בתחומים שקיימת בהם חוקיות עסקית מובהקת.
- לא: להתעסק במקום שמריח לא טוב.
- כן: להפנות את כל הכישרון ליזמות ברורה והגונה.
הלקוחות שלך רוצים אמון. הם רוצים שקיפות. כשהבסיס של העסק רופף, כל המבנה מתערער. יש כל כך הרבה הזדמנויות בעולם, בתחומים שאפשר להתגאות בהם. שם, היצירתיות שלך תקבל מקום של כבוד. שם, פוטנציאל ההצלחה שלך לא יוגבל על ידי חששות משפטיים או מוסריים. שם, הכסף שתרוויח יהיה נקי. זה פשוט יותר.
במקום לחפש דרכים לעקוף את המערכת, תתמקד בבנייה. תחשוב על עסק שיכול לעמוד בגאון בכל בדיקה, שיכול להתרחב בלי פחד. זה לא רק עניין של שקט נפשי. זה עניין של מיתוג, ושל להרוויח כבוד אמיתי מהלקוחות ומהסביבה.
כשאתה בספק אם מדובר במשהו חוקי, כנראה זה לא חוקי. כשאתה בספק אם זה בסדר ואתה צריך לשאול אותי לקבל אסמכתא, אני לעולם לא אלמד אתכם איך לרמות את המערכת, לעולם לא יעודד אתכם לעקם, לעולם לא אלמד אתכם איך לרמות את רשויות המס או להלבין כסף, כי אני לא מאמין בזה.
(ציטוט של משקיע, נשאר בדיוק כמו שהיה)
סיכום
שוק העסקים בישראל עמוס בהזדמנויות. אבל רגע, כשמשהו מרגיש "לא בסדר" עוד לפני שהתחלת, כנראה שהוא באמת כזה. אנחנו מדברים על עתיד, לא על איזו קומבינה חד פעמית.
למה להתעסק בדברים שיגרמו לך לישון פחות טוב בלילה? אולי אתה מרוויח כמה שקלים כאן ועכשיו, אבל המחיר לטווח הארוך גבוה בהרבה. החוקיות העסקית היא לא משחק, זו הקרן שעליה אתה בונה את העתיד שלך. וברצינות, אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מסובך עם הרשויות בגלל כמה רווחים מפוקפקים.
כשאתם בספק אם מדובר במשהו חוקי, כנראה זה לא חוקי. כשאתם בספק אם זה בסדר ואתם צריכים לשאול אותי לקבל אסמכתא, אני לעולם לא אלמד אתכם איך לרמות את המערכת, לעולם לא יעודד אתכם לעקם, לעולם לא אלמד אתכם איך לרמות את רשויות המס או להלבין כסף, כי אני לא מאמין בזה. (ציטוט של יונתן – נשאר בדיוק כמו שהיה)
אתה אולי חושב שאתה חכם מהמערכת, שאתה "מצליח לעקוף". האמת? זה אף פעם לא עובד. בטח לא לאורך זמן. היושרה בבסיס העסק שלך היא הדבר הכי חשוב. היא השם שלך, המוניטין שלך. כשאתה משקיע את האנרגיה שלך במקומות מפוקפקים, אתה מפספס הזדמנויות אמיתיות לבנות משהו יציב, כשר ורווחי. אתה יכול להשתמש בקבלות ועדיין להיות בצד הלא נכון של החוקיות העסקית. זה לא טריק.
- לא מרמה את הלקוחות.
- כן בונה אמון עם הקהל.
- לא מסתבך עם רשויות המס.
- כן משקיע בעסק שהוא גאה בו.
אם אתה מחפש דרך קלה להתעשר מהר, יש כאלה שיציעו לך, אבל זה בדרך כלל מסתיים בדם, יזע ודמעות (ולא מהסוג הטוב). אם אתה מחפש לבנות עסק יציב, אתי ורווחי לטווח ארוך, קח את היצירתיות והיזמות שלך ותמקד אותן איפה שזה באמת חשוב. איפה שאתה יכול ליצור ערך אמיתי.
שאלות נפוצות
איך אדע אם העסק שלי עשוי להיות לא חוקי או מפוקפק?
האם הוצאת קבלות הופכת כל פעילות עסקית לחוקית?
מדוע חשוב להימנע מעיסוקים עסקיים מפוקפקים?
מה עדיף לעשות אם אני מזהה שהעסק שלי נמצא בבעיה חוקית או אתית?
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם