תיוגים הומצאו כבר מזמן ועל ידי אנשים. אין כאן התייחסות לתיוגים בפייסבוק אלא לאנשים ההורסים את ההצלחה שלכם.
תיוג עסקי מילדות
באסיפת ההורים ישבתי עם מחנכת הכיתה יחד עם הבן שלי. היא מסתכלת עליו ואומרת 'הוא לא טוב במספרים. הוא טוב בעבודה עם הידיים, אך לא במספרים. גם הכישורים החברתיים שלו לא מפותחים מספיק ואלו הם דברים שהוא צריך לשפר. הוא פשוט לא ילד חברתי'.
באופן מידי הדבר מתקבע ותויג אצל בני בראש מכיוון שהמורה היא הדמות 'בר סמכא' האומרת שאין לו כישורים חברתיים או שאינו טוב במתמטיקה. למעשה, הדבר הזה ישרת אותו כל החיים כמשהו שיהיה צידוק ותחושה של בסדר כאשר הוא ייכשל במתמטיקה.
לא פעם, בעת ליווי עסקי או בזמן אימון עסקי אני יושב עם מנהלי עסקים שאומרים לי 'תסביר לי שוב מכיוון שאני לא טוב במספרים' ואני חושב לעצמי – מה פירוש הדבר שהם לא טובים במספרים. מה שקרה הוא שמתישהו בחיים, מישהו גרם להם להאמין שהם לא טובים במספרים והגרוע מכל שהם האמינו לכך. בשלב זה של החיים כבר התקבע מנגנון של הלקאה עצמית, בשונה ממישהו אחר שאף פעם לא אמרו לו את זה.
מנהלים עסקיים מוותרים לעצמם ובכך מצדיקים את התיוג שהוא מאוד אכזרי גם אחרי שנים רבות. ברגע שאדם הנתפס כדמות סמכותית מתייג וגורם להפחתה באדם אחר בכך שהוא אומר לו שאינו טוב במשהו כמו כספים, מספרים, או כשורים חברתיים, מביא להשלכות עתידיות שיכולות לבנות או להרוס את הצלחתו.
כך ניתן לגרום עוול נוראי לאדם אשר יחשוב שאינו טוב במספרים או שבאמת אין לו כישורים חברתיים. בכל יום אנחנו מסוגלים להפחית בערכו של בנאדם, בין אם זה ללא כוונות זדון או במתכוון והדבר יכול ללוות אותו לאורך כל החיים.
מנגנון צידוק
לעיתים קרובות אנו עושים, בלי להתכוון, הערכות לגבי אנשים כמו: 'אתה לא טוב בזה', 'תראה אלו ידיים שמאליות יש לך', ילד שנופלת לו צלחת ואנו אומרים לו 'כל מה שאתה נוגע אתה שובר' – אמירות אלו ינמיכו באופן משמעותי את הנכונות של הילד לעסוק במקצועות הקשורים לעשייה עם הידיים ומן הסתם כשהוא ינסה וייכשל הוא לא יתאמץ יותר.
מתי אנשים בעצם לא מתאמצים ואינם ממשיכים עד הסוף? כשיש להם מנגנון של צידוק האומר להם במה הם לא טובים מראש. ברוב המקרים ניתן לראות שמנגנון הצידוק החל עוד בילדותם על ידי אדם קרוב ובעל השפעה עליהם ועל ההתבגרות שלהם .
מניעת תיוגים
- עלינו להקפיד ולשים לב מהם הדברים שאנו אומרים לאחרים, מה אנו אומרים לילדינו, לעובדים שלנו.
- לא לעשות הפחתות ערך – לכל אדם יש הזדמנות שווה ולכן יש לתת אותה מבלי להמעיט בערכם.
- אל תתנו לאנשים לומר לכם במה אתם טובים ובמה לא. מתוך ניסיוני הפרטי כיועץ עסקי אני רואה מורים, יועצים ומנטורים המכוונים משפטים כמו 'אתה לא טוב בזה', 'את לא יכולה לעשות כך וכך' ועוד פניני חוכמה כאלו ואחרים.
- אתם צריכים להתאמץ ואם פתאום אתם מרגישים שאתם מוותרים לעצמכם במשהו, אז כדאי שתשאלו את עצמכם – 'למה אתם מוכנים לוותר'?
- אין דבר העומד בפני הרצון ומכאן יוצא שאין לוותר – החלטתם לעשות משהו, לכו והשיגו אותו. הסיפוק שיהיה לכם יהיה שווה את המאמץ שלכם.