User-agent: GPTBot Disallow: /

להגיד "לא" לבוס ולהישאר בחיים

חסכון במיסיםכיועץ עסקי אני נתקל במנהלים שקשה להם לקבל דעות, רעיונות, עצות ועל אחת כמה וכמה, סירוב של עובד לעשות משהו שהם ביקשו. במקומות רבים נוצרת סביב הבוס "הילה" רווית פחד, כי הם מסרבים למלא את דרישותיו מפוטרים לאלתר.

גישה ניהולית זו פסולה ועברה מן העולם, בוסים שנוקטים בגישה זו פשוט עושים זאת מפאת מחסור בכלים נכונים שמפרים את יכולת השיפוט שלהם באשר לסיבת הסירוב של העובד, ולכן אפרט ואגדיר בצורה ברורה מהן שתי צורות הסירוב הקיימות, כיצד לזהות אותן וכיצד יש להתייחס לכל אחת מהן.

הסירוב השלילי, הוא סירוב של עובד לבצע את המוטל עליו כחלק מהגדרת התפקיד שלו, פשוטו כמשמעו, השתמטות מביצוע מטלות שהנם בתחום אחריותו. כמובן שעובד כזה אינו אומר שהוא אינו רוצה כי פשוט לא בא לו, אלא ימציא תירוצים מדהימים ומקוריים.

להלן מספר דוגמאות:

"העובד שתמיד חסר לו" עובד זה ינסה לחמוק מכל מטלה באמצעות הסברים יפים מאד מה חסר לו כדי לבצע את מה שנדרש ממנו. הוראה פשוטה כגון צא לפגישות מכירה תענה ב"חבל ללכת לפגישה בלי פולדר מכובד", "הכרטיסים ביקור שלי עוד לא מוכנים וזה לא נראה טוב", "יש לי רק פגישה אחת לאותו איזור אחכה שיהיו יותר" וכו'.

"המקפצה האנושית" עובד מסוג זה תמיד יסרב מאחר והוראה זו לפי דעתו שייכת למישהו אחר בארגון. לדוגמא ההוראה "תוציא את המשלוח למשה עד 16.00" תענה בתשובה "חיים עדיין לא סיפק לי את הארגזים", "אני עדיין מחכה מרוני שיבדוק מתי המשאית משלוחים מגיעה", "אלכס ביצע את המכירה ולכן זו אחריותו לבדוק שזה יהיה ב- 16.00".

"האכפתי" עובד מסוג זה יסביר את הסירוב באמצעות אכפתיות ונכונות רבה. לדוגמא ההוראה "צא לפגישות עם לקוחותייך כי יש ירידה בכמות ההזמנות מהם בחודש האחרון" תענה בתשובות כגון "הייתי הולך בשמחה אבל לא יהיה מי שיקבל את השיחות של שאר הלקוחות שמתקשרים ואף אחד לא ידע לטפל בהם כמו שאני יודע", "אתה צודק זה באמת חשוב ללכת אליהם, השבוע אני חייב לסיים כמה דברים, בעזרת השם תחילת שבוע הבא אני הולך לכולם".

הסירוב החיובי, למרבית הפליאה יש כזה דבר שנקרא סירוב חיובי ולכן בוס צריך לדעת לקבל ולבחון בצורה ניטראלית כל "לא" שהוא מקבל. סירוב חיובי מתאפיין בהטבה במצב בעקבות הסירוב והוכחה ברורה כי הסכמה לבצע את ההוראה תגרום יותר נזק מתועלת.

ברגע שהוגדרת כ"בוס" יש לכך שתי משמעויות, הראשונה היא שאתה אחראי על עוד אדם מלבד על עצמך, והמשמעות השנייה היא שיש דברים שאותו אדם שאתה אחראי עליו יודע יותר טוב ממך, לא כי הוא יותר חכם, בעל וותק, יותר מקצועי או כל סיבה אחרת, מלבד הסיבה הפשוטה שהוא יותר קרוב למקום ההתרחשות של תפקידו ולכן יש דברים רבים לגביהם הוא ידע להחליט מה טוב יותר באזור פעולה זה.

הסרבן החיובי מאופיין בצורה מובהקת בכך שהוא ינמק מדוע הוא מסרב, יספק הסבר שיהיה הגיוני בצורה כזו שיוכיח מעל לכל ספק כי מדובר בסירוב מוצדק ששומר על הטוב המרבי עבור העסק ולעיתים אף יציע פתרונות. ואילו הסרבן השלילי ייחשף מהר מאד מאחר והוא מתמיד בסירובו ובמידה והבוס הצליח להתגבר על מכשול שהסרבן השלילי הציב הסרבן לא יהסס למצוא את המכשול הבא.

לכן, כבוס, ראשית עליך לבחון את אופי הסירוב ואת תכיפותו כדי לקבוע האם מדובר בסרבן שלילי או חיובי, ובעזרת כללים פשוטים אלה דע למי מגיע קידום ולמי מגיע ללכת הביתה!

אלעד הדר,
מנכ"ל Success ייעוץ עסקי

אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success
אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success

אלעד הדר מנכ"ל חברת Success ייעוץ עסקי מתמחה בליווי וייעוץ עסקי ומחולקת למספר אגפים בתחומים שונים, להלן פירוט המחלקות השונות: ייעוץ עסקי, ייעוץ פיננסי, ייעוץ שיווקי וייעוץ ארגוני. לפרטים נוספים אתם מוזמנים לצור איתנו קשר.

הצטרפו עכשיו להצלחה

חברת Success ייעוץ עסקי המובילה בישראל והצוות המנצח שלנו דואגים למכירות, לשיווק, גיוס העובדים, הכשרה, פיננסים, ארגון, לידים וכל מה שצריך כדי להגדיל עסקים בצורה יוצאת דופן. 

די להיות היחיד שדואג לעסק שלך?

בחנו בחינם את העסק Online
באותו העניין
באים לפה הרבה?
השאירו פרטים עכשיו וקבלו פגישת ייעוץ מקצועית ללא עלות