User-agent: GPTBot Disallow: /

שלוש דרכים להתמודד עם אנשים

חסכון במיסיםלאחותך יש בעיית שתייה שהורסת את חייה. בעלה עזב אותה והילדים מוזנחים. אתה ובני משפחתך מחליטים להיפגש עימה ולגרום לה להפסיק לשתות.
אחיך רוצה להשתמש ב"אהבה קשה". הוא חושב שעל כלל המשפחה להתקיף ולבקר אותה "לטובתה האישית…"
אחותך האחרת רוצה להכריח אותה להיכנס לתוכנית גמילה, עשתה כמה טלפונים ובוחנת את האפשרות שמכון גמילה יבוא ויחטוף אותה. היא אומרת "אולי אם יתנו לה זריקה היא תלך בשקט".

אתה לא מרגיש הכי בנוח עם שתי האפשרויות הללו ובטוח שיש דרך שלישית.

שלוש שיטות

על מנת להבין את שלושת השיטות להתמודד עם אנשים קרא את שלוש ההגדרות הבאות:
1.העצמה – לשפר, להפוך ליותר טוב
2.שליטה – לנהל באמצעות סמכות או כוח
3.ביטול – להפוך משהו למבוטל, חסר חשיבות או ערך.

"את השיטות להתמודדות עם אנשים ניתן לסווג לשלוש קטגוריות. הגבוהה ביותר היא ההעצמה, בה היחיד מנסה לפי דוגמא אישית והגיון בריא לרומם את רמת הסובבים אותו לנקודה בה הם לוקחים חלק בפרוייקטים אותם הוא חי".
"הקטגוריה השניה היא הענשה, או שליטה. במצב כזה, היחיד משתמש בהרתעה, איומים ושלטון אימים אלא אם יש היענות מוחלטת סביבו."
"הקטגוריה השלישית היא המבטלת, כשהיחיד מנסה להפחית את הסובבים אותו. לפי תפיסה זו – עדיף אנשים חולים על פני בריאים כיוון שחולים פחות 'מסוכנים'."– ל. רון האברד מתוך "מדע ההשרדות"

לדוגמא, אם יש לך בוס שמנהל אותך בביטול, הוא רוצה שאתה תהיה עבד. על מנת לגרום לך להרגיש כך הוא עשוי לומר לך: "לפעמים אתה יותר טיפש מכלב מת", ככל שאתה מרגיש פחות חיות, כך אתה מהווה איום קטן יותר עליו והוא חושב שקל לו יותר לנהל אותך.

אם הממונה עליך בוחר בשיטת השליטה, הוא רוצה להכניע אותך. הוא עשוי לומר לך דברים כמו "עשה את עבודתך עד הצהריים או שתפוטר!". הוא עשוי לשקר ולומר, "איננו יכולים לשלם בונוסים השנה". בגדול, הוא רוצה שתפחד ממנו. תמיד.

בוס שמנהל אותך בהעצמה מרומם אותך. הוא מציג דוגמא אישית מצויינת. הוא מסביר את עצמו, הוא גורם לך להרגיש שאתה רוצה לעבוד איתו. הוא עשוי לומר לך דברים ברוח "בוא נהפוך את היום הזה לאחד הכי טובים שלנו OK? "אני יכול לסיים 50 תיקים בשעה, אתה יכול גם?" "אם תסיים את זה עד הערב, מחר אני מפנק בסופגניות בבוקר!"

אהבה קשה

אהבה קשה איננה אהבה אמיתית. "אנחנו אוהבים אותך, אבל את אדיוטית מושלמת! הרסת את חייך וחיי ילדיך. אם לא תשתני לא נדבר איתך יותר לעולם!"
נסיונות להכריח מישהו לשפר או לשנות את עצמם נוטים לרוב להיכשל אם לא להגיע לתוצאה הפוכה מהרצוי. למשל, אם נכריח את האחות השתיינית שלנו להיכנס לתוכנית גמילה
בניגוד לרצונה, היא עשויה לשתף פעולה בהתחלה. אך ברוב המקרים במוקדם או במאוחר היא תמרוד ותחזור לשתות או תסרב לדבר איתך לשארית חייך.

צוות מדריכים ממחנות "טירונות" לילדים בעלי בעיות התנהגות ישכנעו הורים שיכריחו את ילדיהם לשפר את התנהגותם. שיטת ה"טיפול" שלהם כוללת הכאות, מניעת שינה, התעללות נפשית והשפלה פומבית. אך שיטות אלה של שליטה וביטול אינן יעילות. למעשה משרד המשפטים האמריקאי מדווח שמחנות אלה גרועים כבתי כלא; אף אחד מהילדים אינו משפר את התנהגותו, ורבים מהם רק מידרדרים עוד יותר.

אהבה אמיתית:

על מנת לעזור לאחות השתיינית שלנו באמצעות העצמה, משתמשים בהגיון, כבוד והערכה. המטרה היא שיפור התפיסה שלה את העולם; לשפר את השליטה העצמית שלה ואת האחריות שלה כלפי עצמה וכלפי משפחתה, ולסייע לה לחיות חיים טובים יותר.

אתם מתקשרים. יש לכם סבלנות עד אין קיץ. אתם ידידותיים ואופטימיים.
"אנחנו אוהבים אותך ורוצים לעזור לך להיות שמחה ובריאה יותר. אנו רוצים לעזור לך להיות אמא ואשה מצויינת שוב. אפשר לאכול איתך ארוחת ערב הלילה וסתם לדבר?"
אתם משתמשים בהיגיון. אתם בעדינות מצביעים על הטוב והרע. אתם מתכננים דרכי פעולה שהאחות שלכם תסכים לשתף עימם פעולה.
למשל – אתם מתחילים לצאת לטיולים של מטיבי לכת יחד. אתם מדברים בטלפון על בסיס יומיומי. אתם דואגים לאירוע משפחתי חודשי.
גם כשהיא כושלת ומועדת, ממשיכים לסייע לה, גם אם התהליך לוקח שנים. לעולם אינכם מבקרים או מענישים אותה. האהבה שלכם אליה חזקה מכלל המחסומים שמונחים או יונחו לפניכם.
היא משתקמת לבסוף כיוון שאתם מצאתם את הטוב והעוצמה שקיימים בה. אתם מרוממים אותה לרמתכם והיא מחליטה להפסיק לשתות ולנצח!

תרגילים

  1. דמיינו כיצד היו נראים חייכם אילו לכל אורכם היו בונים אתכם באמצעות העצמה, ללא שימוש בביטול או שליטה. דמיינו כיצד הייתה נראית משפחתכם.
  2. דמיינו כיצד היה נראית המשרה ומקום העבודה שלך אם כולם שם היו מתייחסים אחד לשני בכבוד ובהעצמה ולא בביטול או שליטה.
  3. דמיינו מדינה בה הממשלה מנהלת את אזרחיה ואומות אחרות בהעצמה ולא בשליטה, או ביטול. כיצד היה אז נראה העולם אם כולם היו עושים כך?
  4. שימו לב כיצד אנשים סביבכם מתנהלים מול אחרים. האם הם מבטלים אותם? האם הם שולטים בהם או שמא הם מעצימים ובונים את סביבתם?
  5. שימו לב כיצד אתם מתנהלים אל מול אחרים. האם אתם מבטלים את סביבתכם או חלקים ממנה? האם אתם שולטים בסביבתכם או חלקים ממנה? כמה אתם באמת מעצימים מישהו? מה התוצאה?
  6. השתמשו בשיטת ההעצמה כצורת הניהול העיקרית שלכם לכמה ימים. השתמשו באותם ימים בהסברים הגיוניים ותקשורת בין אישית בריאה על מנת לצרף אליכם עוד אנשים. גם אם אינכם רואים תוצאות מידיות – התמידו.
  7. כתוצאה מכך אתם תהוו דוגמא אישית מצויינת. אתם תסייעו לאחרים להצליח. הם יתמכו ויעריכו אתכם, ותעשו זינוק גדול קדימה אל עבר הצלחתכם האולטימטיבית.
אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success
אלעד הדר - מנכ"ל חברת Success

אלעד הדר מנכ"ל חברת Success ייעוץ עסקי מתמחה בליווי וייעוץ עסקי ומחולקת למספר אגפים בתחומים שונים, להלן פירוט המחלקות השונות: ייעוץ עסקי, ייעוץ פיננסי, ייעוץ שיווקי וייעוץ ארגוני. לפרטים נוספים אתם מוזמנים לצור איתנו קשר.

הצטרפו עכשיו להצלחה

חברת Success ייעוץ עסקי המובילה בישראל והצוות המנצח שלנו דואגים למכירות, לשיווק, גיוס העובדים, הכשרה, פיננסים, ארגון, לידים וכל מה שצריך כדי להגדיל עסקים בצורה יוצאת דופן. 

די להיות היחיד שדואג לעסק שלך?

בחנו בחינם את העסק Online
באותו העניין
באים לפה הרבה?
השאירו פרטים עכשיו וקבלו פגישת ייעוץ מקצועית ללא עלות